proteine-poeder-informatie
creatine-informatie

SUPPLEMENTEN

Tegenwoordig zijn er zoveel supplementen te verkrijgen dat je makkelijk in de war kunt raken over wat je moet gebruiken, wanneer je het moet gebruiken en zelfs of je het überhaupt wel zou moeten gebruiken. De waarheid is dat je supplementen niet hoeft te gebruiken om resultaat te zien, natuurlijk is het wel zo dat supplementen erg nuttig kunnen zijn voor verschillende redenen.

Een voedingssupplement is vaak voornamelijk bedoeld om voedingsstoffen te verschaffen die anders misschien niet in voldoende mate worden geconsumeerd. Echter zijn er zeer veel supplementen die allen een verschillende functie hebben. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan: vitaminen, aminozuren, proteïne poeders en omega vetzuren. Inmiddels zijn er meer dan 50.000 voedingssupplementen beschikbaar, en meer dan de helft van de volwassenen in westerse landen maakt gebruik van een of meerdere supplementen.

Soorten supplementen

Er zijn veel verschillende soorten supplementen. Vele voedingssupplementen hebben verschillende functies en er zijn erg veel functies die ze kunnen vervullen. Om meer duidelijkheid te scheppen worden ze vaak onderverdeeld in categorieën, echter is er geen vaste opzet aangezien iedereen dit anders doet. Meestal worden ze onderverdeeld in de volgende categorieën: Vitaminen en mineralen, proteïne poeder, aminozuren, omega vetzuren, pre-workout en bodybuilding supplementen. In de onderstaande tekst zullen wij kort de genoemde soorten voedingssupplementen bespreken

Vitaminen en mineralen

Door sporters wordt zeer veel waarde gehecht aan de macronutriënten: eiwitten, koolhydraten en vetten. Deze macronutriënten zijn zeer belangrijk echter worden de micronutriënten zoals mineralen en vitaminen vaak vergeten. Mineralen en vitaminen zijn noodzakelijk voor ons lichaam, aangezien ze allen verschillende belangrijke functies hebben. Ze ondersteunen niet alleen ons immuunsysteem maar ze zijn ook nodig om succesvol te kunnen afvallen en om spieren te kunnen opbouwen.

Een groot deel van de bevolking verwacht dat ze voldoende vitaminen binnenkrijgen door middel van voeding. Helaas is het zo dat een groot aantal mensen nog niet genoeg micronutriënten binnenkrijgen. Vooral fanatieke sporters kunnen gemakkelijk een tekort aan vitaminen en mineralen hebben. Een simpel multivitaminen supplement biedt vaak een simpele, goedkope en effectieve oplossing.

Proteine poeders / eiwitten

Proteïne poeders zijn zeer populair onder sporters en mensen die op hun gewicht willen letten. Proteïne poeder wordt steeds populairder en is inmiddels zeer ruim verkrijgbaar. Daarnaast komen er steeds meer soorten en smaken op de markt waardoor je kunt kiezen voor een proteïne shake die bij je past. Een aantal voorbeelden van soorten proteïne shakes zijn: dieet shakes, mass gainers, whey concentraat en whey isolaat. Daarnaast wordt proteïne poeder nu ook verwerkt in andere vormen en producten waaronder repen en koekjes.

Proteïne poeders zijn zo populair vanwege het gemak om eiwitten binnen te krijgen. Eiwitten zijn noodzakelijk in ons lichaam om moleculen te produceren die zeer belangrijk zijn in ons lichaam. Zo zorgen eiwitten bijvoorbeeld voor: enzymen, hormonen, neurotransmitters en antistoffen. Zonder een goede inname van eiwitten kan ons lichaam simpelweg niet functioneren. Daarnaast zijn eiwitten ontzettend belangrijk voor sporters. Eiwitten zijn immers noodzakelijk voor de reparatie en het onderhouden van spieren na een training, een tekort aan eiwitten zal dan ook op korte termijn lijden tot afbraak van spierweefsel.

Aminozuren

Aminozuren zijn in feite de moleculaire bouwstenen van eiwitten, dit houdt in dat eiwitten bestaan uit een aantal aminozuren. Er zijn in totaal 20 aminozuren. Vaak wordt gesteld dat er 9 essentiële aminozuren zijn, en 11 niet essentiële aminozuren. De 9 essentiële aminozuren kunnen niet door ons lichaam worden aangemaakt en dienen te worden verkregen door middel van voeding. De 11 niet essentiële aminozuren kan ons lichaam zelf in zekere mate aanmaken, echter verkrijgen wij deze aminozuren extra door onze voeding.

Elk aminozuur heeft zijn eigen functie, om deze reden kunnen enkele aminozuren erg interessant zijn voor mensen en in het speciaal voor sporters. Omdat het tegenwoordig mogelijk is om aminozuren los te kopen in poeder of pil vorm kunnen gebruikers gemakkelijk de voordelen van één of meerdere aminozuren benutten.

Omega vetzuren

Er zijn 3 soorten omega vetzuren, dit zijn omega-3, omega-6 en omega-9. Omega-3 en omega-6 worden ook wel essentiële vetzuren genoemd omdat ons lichaam ze nodig heeft om goed te kunnen functioneren terwijl we ze niet zelf kunnen aanmaken. Het is dus van belang om deze vetzuren via onze voeding binnen te krijgen. Ons lichaam kan daar in tegen wel omega-9 aanmaken waardoor het wordt gezien als een niet essentieel vetzuur.

Omega vetzuren zijn noodzakelijk om verschillende redenen. We hebben deze vetzuren bijvoorbeeld nodig om gezonde cellen te bouwen en om onze hersenen en zenuwfunctie te behouden. Zonder omega vetzuren zouden wij onze algehele gezondheid en ons hart niet kunnen onderhouden.

Bodybuilding supplementen

Veel supplementen worden al snel gezien als bodybuilding producten ondanks dat dit niet altijd zo is. Bodybuilding supplementen zijn voedingssupplementen die vaak gebruikt worden door fanatieke sporters en bodybuilders. Vaak worden producten zoals: creatine en testosteron boosters in deze lijst geplaatst. Vaak hebben deze supplementen niet alleen voordelen voor bodybuilders maar kunnen ze ook voor niet-sporters en vele andere sporters voordelen bieden.

Pre-Workout supplementen

Pre-workout supplementen zijn speciaal gemaakt om voor trainingen te nemen. Ze worden gebruikt omdat ze gebruikers meer energie en motivatie geven waardoor er meer uit elke training wordt gehaald. Door deze voordelen worden ze steeds vaker gebruikt, en niet alleen door mensen in de sportschool, maar ook door andere sporters zoals wielrenners en hardlopers.

Meer over supplementen