Pre-workout kopen

Wil jij een pre-workout kopen, en zoek je meer informatie over deze supplementen of wil je weten welke het best is? In dit artikel proberen we pre-workout supplementen verder toe te lichten. Momenteel zijn dergelijke supplementen erg trending, veel mensen vinden het kopen van een dergelijk voedingssupplementen aantrekkelijk omdat het gebruik ze de energie en motivatie kan geven om van de bank te komen en naar de sportschool te gaan. Daarnaast helpt het sporters om hun training naar een hoger of intensiever niveau tillen.

sterke pre-workout kopen

Wat is een pre-workout supplement

pre-workouts zijn ontworpen en gefabriceerd om je te helpen het trainingsvolume en de intensiteit te verhogen, zodat je meer uit elke trainingssessie kunt halen. Deze supplementen kunnen je helpen om extra herhalingen en setjes te realiseren. Daarnaast kunnen deze supplementen ook andere sporters zoals wielrenners en hardlopers helpen bij het verbeteren van resultaten.

Waarom pre-workout supplementen kopen en gebruiken

Goed gedoseerde pre-workout voedingssupplementen kunnen het verschil maken. Het is inmiddels bekend dat deze juist gedoseerde voedingssupplementen prestaties van sporters verbeteren. Daarnaast kunnen ze helpen bij het opbouwen van spiermassa en bieden ze gebruikers vaak aanzienlijk meer energie. Door deze energie voelen gebruikers zich vaak gemotiveerder en vrolijker. Ook zorgt het dat gebruikers een grotere “pomp” in de spieren ervaren en zich beter kunnen concentreren / focussen. Tot slot zijn er ook pre-workout supplementen die zijn gemaakt om de vetverbranding onder gebruikers te stimuleren.

  • Verbeterd prestaties
  • Meer energie
  • Een grotere pomp
  • Helpt bij spieropbouw
  • Een verhoogde focus en motivatie
  • Mogelijk hogere vetverbranding afhankelijk van het supplement

Wie zouden kunnen profiteren van een pre-workout supplement

Vaak worden deze supplementen genomen door sporters in sportscholen of fitnesscentra. Hierbij worden ze gebruikt door zowel beginners, personal trainers als professionele bodybuilders. Daarnaast consumeren ook steeds meer andere sporters pre-workout supplementen. Door de prestatie bevorderende effecten maakt het bijvoorbeeld een opmars in de roeisport en bij sprinters. Dergelijke voedingssupplementen kunnen dus niet alleen door fitness beoefenaars worden gebruikt maar door vrijwel elke sporter die krachtinspanningen dient te leveren.

Pre-workout kopen – essentiële ingrediënten

Een pre-workout kopen en selecteren is voor velen een moeilijke keuze door het grote aanbod. Dergelijke supplementen kunnen vaak een verscheidenheid van ingrediënten bevatten die zorgen voor de gewenste effecten. Wij hebben enkele vaak gebruikte ingrediënten uitgelicht en kort toegelicht. In de onderstaande beschrijvingen kun je duidelijk vinden wat essentiële ingrediënten zijn en in welke hoeveelheden ze gebruikt zouden moeten worden.

Cafeïne

De meeste workout supplementen bevatten een relatief grote dosis cafeïne als een van de belangrijkste actieve ingrediënten. Dit ingrediënt is voornamelijk verantwoordelijk voor de energie boost die gebruikers ervaren. Vele onderzoeken hebben aangetoond dat cafeïne de alertheid verhoogd, de focus verscherpt, de gemoedstoestand verbetert, de tolerantie voor pijn verbetert, vetverbranding verhoogt en sporters meer uithoudingsvermogen geeft. Cafeïne is veilig voor gebruik en is daarnaast zeer effectief en maakt een aanzienlijk verschil in sportprestaties[1]. Goede pre-workout supplementen bevatten meestal circa 200mg en 300mg cafeïne per doseringen [1].

Creatine

Creatine is een ontzettend populair voedingssupplement. De meeste sportwetenschappers beschouwen creatine als het belangrijkste supplement voor het vergroten van kracht en inspanningsvermogen [2]. Daarnaast heeft onderzoek ook aangetoond dat het helpt bij het verbeteren van spiermassa en trainingsprestaties [3][4]. Een goede pre-workout bevat 3-5 gram creatine [5].

Beta Alanine

Beta-alanine is een aminozuur dat spiervermoeidheid helpt bestrijden. Beta-alanine wordt steeds populairder aangezien het trainingsprestaties kan verbeteren [6]. De aanbevolen dosis voor het verbeteren van de trainingsprestaties is 4-6 gram per dag [7]. Beta-alanine is veilig om te consumeren, echter kan het wel een tintelend gevoel op je huid geven [7].

Citrulline

Citrulline is een aminozuur dat van nature in het lichaam wordt geproduceerd. Het consumeren van citrulline door supplementen is echter nuttig om het niveau in ons lichaam verder te verhogen. Deze verhoogde niveaus kunnen gunstig zijn voor trainingsprestaties [8]. Een van de positieve effecten van citrulline is het vermogen om de bloedtoevoer naar lichaamsweefsels en spieren te verhogen [9]. Dit zorgt voor een grotere pomp in de spieren en voor verbeterde prestaties. De optimale dosis is 6 – 8 gram [10][11].

Betaine

Onderzoek toont aan dat betaïne de spierkracht en het uithoudingsvermogen kan verhogen terwijl het spiergroei en vetverlies kan versnellen [12][13][14]. Wil je een goede pre-workout kopen, zorg dan dat deze 1.5-2.5 gram betaïne bevat[15][16].

BCAA’s

BCAA’s zijn een combinatie van 3 aminozuren: leucine, isoleucine en valine. Het gebruik van BCAA in pre-workout kan verschillende potentiële voordelen bieden. Sommige onderzoeken hebben aangetoond dat het gebruik van BCAA-supplementen het uithoudingsvermogen kunnen verbeteren [17]. Daarnaast hebben andere studies aangetoond dat BCAA supplementen mentale en fysieke vermoeidheid kunnen verminderen [17][18].

Referenties

1 Erica R. Goldstein, T. Z. (2009). Internation Society of Sports Nutrition Position Stand: Caffeine and Performance. Journal of the International Society of Sports Nutrition.

2 Kreider, Richard & Kalman, Douglas & Antonio, Jose & Ziegenfuss, Tim & Wildman, Robert & Collins, Rick & Candow, Darren & Kleiner, Susan & Almada, Anthony & L. Lopez, Hector. (2017). International Society of Sports Nutrition position stand: Safety and efficacy of creatine supplementation in exercise, sport, and medicine. Journal of the International Society of Sports Nutrition.

3 Lanhers C, Pereira B, Naughton G, Trousselard M, Lesage FX, Dutheil F. Creatine Supplementation and Upper Limb Strength Performance: A Systematic Review and Meta-Analysis. Sports Med. 2017 Jan;47(1):163-173.

4 Rawson ES, Volek JS. Effects of creatine supplementation and resistancetraining on muscle strength and weightlifting performance. J Strength Cond Res.2003 Nov;17(4):822-31.

5 Buford TW, Kreider RB, Stout JR, et al. International Society of Sports Nutrition position stand: creatine supplementation and exercise. J Int Soc Sports Nutr. 2007;4:6. Published 2007 Aug 30.

6. Hobson RM, Saunders B, Ball G, Harris RC, Sale C. Effects of β-alaninesupplementation on exercise performance: a meta-analysis. Amino Acids. 2012Jul;43(1):25-37.

7. Trexler, E. T., Smith-Ryan, A. E., Stout, J. R., Hoffman, J. R., Wilborn, C. D., Sale, C., … Antonio, J. (2015). International society of sports nutrition position stand: Beta-Alanine. Journal of the International Society of Sports Nutrition12(1), [30].

8. Pérez-Guisado J, Jakeman PM. Citrulline malate enhances athletic anaerobic performance and relieves muscle soreness. J Strength Cond Res. 2010May;24(5):1215-22.

9: Chopra S, Baby C, Jacob JJ. Neuro-endocrine regulation of blood pressure.Indian J Endocrinol Metab. 2011 Oct;15 Suppl 4:S281-8.

10: Bailey SJ, Blackwell JR, Lord T, Vanhatalo A, Winyard PG, Jones AM.l-Citrulline supplementation improves O2 uptake kinetics and high-intensityexercise performance in humans. J Appl Physiol (1985). 2015 Aug 15;119(4)

11: Pérez-Guisado J, Jakeman PM. Citrulline malate enhances athletic anaerobicperformance and relieves muscle soreness. J Strength Cond Res. 2010May;24(5)

12: Lee EC, Maresh CM, Kraemer WJ, Yamamoto LM, Hatfield DL, Bailey BL, Armstrong LE, Volek JS, McDermott BP, Craig SA. Ergogenic effects of betainesupplementation on strength and power performance. J Int Soc Sports Nutr. 2010Jul

13. Hoffman JR, Ratamess NA, Kang J, Rashti SL, Faigenbaum AD. Effect of betainesupplementation on power performance and fatigue. J Int Soc Sports Nutr. 2009

14 Cholewa, Jason & Wyszczelska-Rokiel, Monika & Glowacki, Rafal & Jakubowski, Hieronim & Matthews, Tracey & Wood, Richard & Craig, Stuart & Paolone, Vincent. (2013). Effects of betaine on body composition, performance, and homocysteine thiolactone. Journal of the International Society of Sports Nutrition.

15 Trepanowski JF, Farney TM, McCarthy CG, Schilling BK, Craig SA, Bloomer RJ.The effects of chronic betaine supplementation on exercise performance, skeletal muscle oxygen saturation and associated biochemical parameters in resistancetrained men. J Strength Cond Res. 2011

16 Apicella JM, Lee EC, Bailey BL, Saenz C, Anderson JM, Craig SA, Kraemer WJ,Volek JS, Maresh CM. Betaine supplementation enhances anabolic endocrine and Akt signaling in response to acute bouts of exercise. Eur J Appl Physiol. 2013

17: Gualano AB, Bozza T, Lopes De Campos P, Roschel H, Dos Santos Costa A, LuizMarquezi M, Benatti F, Herbert Lancha Junior A. Branched-chain amino acidssupplementation enhances exercise capacity and lipid oxidation during enduranceexercise after muscle glycogen depletion. J Sports Med Phys Fitness. 2011

18 Portier H, Chatard JC, Filaire E, Jaunet-Devienne MF, Robert A, Guezennec CY. Effects of branched-chain amino acids supplementation on physiological andpsychological performance during an offshore sailing race. Eur J Appl Physiol.2008