Vitamine A

Vitamine A is een in vet oplosbare vitamine die van nature aanwezig is in veel voedingsmiddelen. Het is belangrijk voor een gezond zicht, het immuunsysteem en voortplanting. Daarnaast helpt het ook ons hart, longen, nieren en andere organen goed te functioneren. Door de verbeterde cel kracht uit vitamine A wordt je lichaam deels beter gehydrateerd. Hierdoor zullen je longen, urinewegen, darmen en ogen sterker worden. Dit effect blokkeert ook vele virussen en bacteriën die nu niet meer je lichaam kunnen binnendringen. Tevens bevordert deze vitamine ook een normale groei en ontwikkeling van botten en tanden.

Er zijn twee verschillende soorten van vitamine A. Het eerste type is voorgevormde vitamine A. Dit type vitamine A wordt veel gevonden in vlees, gevogelte, vis en zuivelproducten. Het tweede type is provitamine A. Dit type wordt veel gevonden in fruit , groenten en andere plantaardige producten.

Vitamine A tekort

De meeste mensen krijgen genoeg vitamine A uit de dagelijkse voeding, deficiëntie komt dan ook zelden voor. Meestal ontstaat een gebrek aan deze vitamine door een leverafwijking, alvleesklieraandoening of zeer ongezonde eetgewoonten. Het meest voorkomende symptoom van vitamine A tekort is een oogaandoening genaamd xeroftalmie. Xeroftalmie is het onvermogen om te zien bij weinig licht, en kan leiden tot blindheid indien het niet wordt behandeld. Tevens kan een terkort zorgen voor de volgende symptomen: schilferige huid, slecht gebit, oogklachten, verlaagde weerstand en verminderde vruchtbaarheid.

Teveel vitamine A

Hoge inname van bepaalde vormen van vitamine A kan schadelijk zijn. Een teveel aan deze vitamine komt niet vaak voor, het ontstaat dan ook alleen als je vaak lever eet of hoog gedoseerde supplementen neemt. Een overdosering ontstaat wanneer je per dag 3000 microgram of meer vitamine A binnenkrijgt. Het binnenkrijgen van te veel voorgevormde vitamine A kan zorgen voor duizeligheid, misselijkheid, hoofdpijn en haaruitval. Een hoge inname van voorgevormde vitamine A bij zwangere vrouwen kan ook leiden tot aangeboren afwijkingen bij hun baby. Consumeren van grote hoeveelheden bètacaroteen of andere vormen van provitamine A kan tijdelijk de huid lichtelijk geel verkleuren, maar dit is onschadelijk. Een hoge inname van bètacaroteen kan niet leiden tot aangeboren afwijkingen of andere ernstige gevolgen veroorzaakt door het krijgen van te veel voorgevormde vitamine A.

Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine a (in mcg per dag)

Leeftijdmannenvrouwen
0 – 2 jaar300300
3 – 9 jaar400400
10 – 13 jaar600600
14+900700
Zwanger800
Borstvoeding1100

Bronnen vitamine A

Vitamine A is in grote hoeveelheden te vinden in lever en ander orgaanvlees. Daarnaast kun je het vinden in veel dierlijke producten waaronder: vlees, vis en zuivelproducten. Tegenwoordig wordt het ook steeds vaker toegevoegd bij producten zoals margarine en halvarine. Provitamine A kun je terugvinden in groenten waaronder: wortels, bloemkool en spitskool. Tevens kun je het vinden in fruit waaronder: sinaasappels, mandarijnen en bananen.

Vitamine A kopen

Klik op een van de onderstaande afbeeldingen om naar het desbetreffende product te gaan.

vitamine a body&fit     vitamine a xxlnutrition     vitamine a bodylab     vitamine a