Vetten

vettenVetten zijn een van de drie macronutrienten die ons lichaam nodig heeft om goed te kunnen functioneren. Veel mensen denken dat vet slecht is echter heeft een gezond lichaam vet nodig. We gebruiken het om weefsels te maken, hormonen te produceren, ons lichaam te isoleren, als kussen en het beschermt onze organen als we vallen. Daarnaast zit het om onze zenuwcellen heen die ons in staat stellen om te denken, zien, spreken en bewegen.

Vetten (ofwel lipiden of vetzuren) kunnen op verschillende manieren worden onderverdeeld. Voor voedingsdoeleinden is het belangrijk om het verschil tussen verzadigde, enkelvoudig onverzadigde en meervoudig onverzadigde vetten te weten. Deze categorieën zijn gebaseerd op de chemische structuur van de ventmoleculen en hoeveel ruimte ze bevatten voor waterstofatomen.

Verzadigde vetten

Verzadigde vetten hebben geen ruimte voor waterstofatomen en worden meestal gevonden in dierlijke producten. Ze worden geclassificeerd als ongezonde vetten, omdat ze je risico op hart-en vaatziekten verhogen.

Onverzadigde vetten

Enkelvoudig onverzadigde en meervoudig onverzadigde vetten hebben ruimte voor één of meer waterstofatomen. Deze vetten kunnen worden gevonden in plantaardige en visproducten. Ze worden geclassificeerd als de gezonde vetten, omdat ze je risico op hart-en vaatziekten verlagen.

Transvet

Tot slot is er ook nog transvet. Dit type vet komt soms van nature in dierlijke producten voor maar wordt vaak gemaakt door een proces genaamd hydrogenering. Dit proces verandert olie in een semi-vaste vorm (bijvoorbeeld margarine) om het een langere houdbaarheid te geven. Transvetten worden net zoals verzadigde vetten beschouwt als een ongezond vet, omdat ze je risico op hart-en vaatziekten verhogen.

Dosering

De hoeveelheid vet die je binnen zou moeten krijgen is afhankelijk van verschillende factoren. Hierbij is onder andere je doel, je geslacht en je lichaamstype van belang. Tevens is het zo dat er geen concrete hoeveelheid kan worden aanbevolen voor groepen. De aanbevolen hoeveelheid vet  wordt aangegeven in een percentage van je totale calorie inname.

macronutrienten dosering

Bronnen

De meeste voedingsmiddelen bevatten een combinatie van de verschillende soorten vetten, toch zijn er verschillen. Dierlijke producten hebben meer verzadigde vetten (bijvoorbeeld boter, melk, en rundvlees), terwijl plantaardige meer enkelvoudig onverzadigde vetten hebben (bijvoorbeeld avocado’s, olijfolie en pinda’s) en visproducten meer meervoudig onverzadigde vetten (bijvoorbeeld zalm). De hoeveelheid vet in de voeding wordt gemeten in gram (1 gram vet = 9 calorieën).