Omega 6

Omega 6 vetzuren zijn net zoals omega 3 vetzuren, meervoudig onverzadigde vetzuren. Tot de groep omega 6 behoren onder andere de volgende vetzuren: Linolzuur (LA), Arachidonzuur (AA), Gamma-linoleenzuur (GLA) en Dihomo-gammalinoleenzuur (DGLA). Het is belangrijk om te beseffen dat de vetzuren van het omega 6 type allen kunnen worden gevormd uit linolzuur.

Omega 6 vetzuren zijn essentiële vetzuren, dit betekent dat ons lichaam deze stoffen niet kan maken maar dat ze wel nodig zijn voor onze gezondheid. Het is dus belangrijk om deze voedingsstoffen binnen te krijgen via onze voeding. Samen met omega 3 vetzuren spelen omega 6 vetzuren een cruciale rol in de hersenfunctie en bij de groei en ontwikkeling. Tevens helpen ze de huid- en haargroei te stimuleren en bij het onderhouden van gezonde botten. Daarnaast helpen ze het metabolisme reguleren en tot slot bij het handhaven van het voortplantingssysteem.

Een gezonde voeding bevat een balans tussen omega 3 en omega 6. Omega 3 vetzuren verminderen ontstekingen en een aantal omega 6 vetzuren hebben de neiging om ontstekingen te bevorderen. Het is zelfs zo dat sommige studies suggereren dat een verhoogde inname van omega 6 vetzuren een rol zouden kunnen spelen in het Complex Regionaal Pijn Syndroom. Gelukkig wordt de balans in Europa vaak als gezond gezien door onze gewoonte om relatief veel: volkoren, vers fruit, verse groenten en vis te eten.

Er zijn verschillende typen omega 6 vetzuren en niet alle zijn ontsteking bevorderend. De meeste omega 6 vetzuren in de voeding zijn afkomstig uit plantaardige oliën.

Dosering omega 6

Voor de algemene gezondheid zou er een evenwicht tussen omega 6 en omega 3 moeten zijn. De verhouding dient normaal gesproken tussen de  2:1 – 4:1 , omega 6 tot omega 3 te zijn.

De gemiddelde voeding levert voldoende omega-6 op waardoor supplementen meestal niet nodig zijn. Mensen met specifieke aandoeningen zoals: eczeem, artritis en diabetes zouden wellicht wel baat hebben bij een supplement. Indien u in deze categorie valt is het wijs om uw dokter te raadplegen.

De Nederlandse gezondheidsraad stelt dat de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid omega 6 minimaal 3 gram is voor mannen, en minimaal 2 gram voor vrouwen. Dit is echter alleen een minimum en dit geeft dus geen indicatie. In Amerika zijn de volgende aanbevolen hoeveelheden opgesteld. 14-17 gram voor mannen (17-50 jaar) en 11-12 gram voor vrouwen (12 – 50 jaar).

Omega 6 tekort

Een tekort van omega 6 komt vrijwel niet voor. Mocht je toch een tekort hebben dan zal dit tot gevolg hebben dat het slechte cholestrol in je lichaam makkelijker kan stijgen. Bij kinderen kan het een groeiachterstand tot gevolg hebben. Tot slot kan het een droge schilferige huid veroorzaken.

Teveel omega 6

Een overdosis van omega 6 is slecht aangezien dit ervoor zorgt dat omega 6 vetzuren ontsteking promotend gaat werken. Daarnaast verminderd een hoge inname omega 6 de werkzaamheid van omega 3.

Bronnen omega 6

Omega-6 kan veel worden gevonden in vele oliën waaronder: zonnebloemolie, notenolie, sojaolie, sesamolie en maïsolie. Doordat veel producten bereid worden in een van deze oliën krijg je een behoorlijke hoeveelheid omega 6 binnen zonder dat je hier wellicht bij stilstaat.

Omega 6 kopen

Klik op een van de onderstaande afbeeldingen om naar het desbetreffende product te gaan.

Omega 6 body&fit     omega 6 xxlnutrition     omega 6 bodylab     omega 6