Natrium

Natrium is een mineraal dat het lichaam nodig heeft om goed te werken. Natrium maakt onderdeel uit van zout, 1 gram zout staat gelijk aan 0,4 gram natrium. Het lichaam gebruikt natrium om de bloeddruk en het bloedvolume te regelen. Ons lichaam heeft ook natrium nodig om de spieren en zenuwen goed te laten werken.

Natrium tekort

Omdat onze voeding zeer veel zout bevat is het vrijwel nooit nodig om extra zout te eten. Een natriumtekort komt vrijwel niet voor en ontstaat vaak enkel vanwege ziekte. Daarnaast is er bij deze gevallen ook vaak sprake van een zoutarm dieet. Een tekort zorgt voor een verminderde communicatie tussen de hersenen en de spieren waardoor je duizelig kunt worden, ook kan het de cognitieve processen in de hersenen verstoren waardoor je minder duidelijk gaat praten.

Teveel natrium

De meeste mensen in Nederland krijgen via de voeding teveel natrium binnen. Teveel natrium in het dieet kan leiden tot een hoge bloeddruk en bij sommigen met een medische conditie tot een ernstige ophoping van vocht. Dagelijkse hoeveelheid natrium in de voeding wordt vaak gemeten in milligram (mg). Keukenzout is 40% natrium en 1 theelepel keukenzout bevat circa 2300 mg natrium. Gezonde volwassenen dienen hun inname van natrium te beperken tot 2300 mg per dag. Volwassenen met een hoge bloeddruk mogen vaak niet meer dan 1500 mg per dag. Mensen met hartfalen, levercirrose en nierziekte hebben nog lagere hoeveelheden nodig. Er zijn geen specifieke aanbevolen hoeveelheden natrium voor baby’s, kinderen en tieners. Eetgewoonten en opvattingen over eten die worden gevormd tijdens de kindertijd zijn erg belangrijk aangezien ze waarschijnlijk de eetgewoonten beïnvloeden voor het leven. Daarom is het een goed idee om te voorkomen dat kinderen te veel zout eten.

Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid natrium (in mg per dag)

Er zijn geen specifieke aanbevolen hoeveelheden natrium, wel zijn er adequate innamen opgesteld door het Institute of Medicine. Deze zijn als volgt:

Leeftijdmannenvrouwen
1 – 3 jaar10001000
4 – 8 jaar12001200
9 – 50 jaar15001500
51 – 70 jaar13001300
71+12001200

Deze adequate inname geeft helaas geen concreet beeld over hoeveel je precies nodig hebt. Hoeveel je nodig hebt hangt namelijk samen met de hoeveelheid zout die je verliest wanneer je aan het zweten of plassen bent. Omdat onze voeding zeer veel zout bevat is het vrijwel nooit nodig om extra zout te eten.

Bronnen

Natrium komt van nature voor in de meeste voedingsmiddelen. De meest voorkomende vorm van natrium is natriumchloride ofwel keukenzout. Andere bronnen zijn: natriumwaterstofcarbonaat (bakpoeder), mononatriumglutamaat (de smaakmaker vetsin), natriumbezoaat (conserveermiddel) en natriumfosfaten (stabilsator). Verwerkt vlees zoals: spek , worst, ham en ingeblikte soepen maar ook fruit bevat toegevoegd natrium, fastfood in het speciaal bevat zeer veel natrium.

Calcium kopen

Vrijwel iedereen krijgt genoeg natrium binnen, mocht je toch meer natrium binnen willen krijgen dan kun je zout het makkelijkst in de supermarkt kopen.

natrium en zout