kalium

Kalium is een belangrijk mineraal voor een goede werking van cellen, weefsels en organen in het menselijk lichaam. Het is net zoals natrium, chloride, calcium en magnesium ook een elektrolyt, dit is een stof die elektriciteit geleidt in het lichaam. Kalium is cruciaal voor de hartfunctie en speelt een sleutelrol bij soepele spiercontracties waardoor het belangrijk is voor een normale spijsvertering en spierfunctie. Daarnaast is dit mineraal samen met natrium en chloor betrokken bij de regeling van de bloeddruk en vochtbalans in ons lichaam. Kalium werkt de bloedverhogende effecten van natrium tegen en is dus erg belangrijk.

Kalium tekort

Het hebben van te veel kalium in het bloed wordt hyperkaliëmie genoemd, het hebben van te weinig kalium staat bekend als hypokaliëmie. Het houden van de juiste kalium hoeveelheid hangt af van de hoeveelheid natrium en magnesium in het bloed. Bij een te hoge inname van natrium kan het nodig zijn om meer kalium binnen te krijgen. Diarree, braken, overmatig zweten, ondervoeding en malabsorptie syndromen zoals de ziekte van Crohn kunnen ook leiden tot kaliumdeficiëntie. Tevens kan het gebruik van enkele geneesmiddelen zorgen voor een kaliumdeficiëntie.

Ons lichaam probeert zelf te zorgen voor een correcte hoeveelheid kalium. Onze nieren dienen dan ook de hoeveelheid kalium in ons lichaam constant te houden. Mensen die te weinig kalium binnenkrijgen zullen op deze manier minimale hoeveelheden kalium verliezen. Symptomen van een kaliumtekort zijn: verminderde eetlust, verzwakte spieren, misselijkheid, lusteloosheid en in ernstige gevallen hartritmestoornissen.

Teveel kalium

De meeste mensen krijgen al het kalium dat ze nodig hebben binnen door een gezond dieet dat rijk is aan groenten en fruit. Ouderen hebben een groter risico op hyperkaliëmie omdat hun nieren minder efficiënt zijn in het elimineren kalium als ze ouder worden. Het is voor gezonde mensen zeer moeilijk om teveel kalium binnen te krijgen via eten en drinken. Een kaliumvergiftiging kan pas optreden wanneer er sprake is van een inname van 18 gram of meer per dag waarbij het overschot niet wordt uitgeplast. Symptomen van een overschot zijn: spierzwakte, buikpijn en een onregelmatige hartslag.

Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid kalium (in mg per dag)

Er zijn in Nederland geen aanbevelingen opgesteld. Het benodigde kalium is namelijk afhankelijk van verschillende factoren. Vaak wordt aangeraden om relatief veel kalium binnen te krijgen in combinatie met weinig natrium. In het buitenland wordt vaak tussen de 3000 en 4500mg per dag aanbevolen voor volwassenen.

Bronnen

Veel voedingsmiddelen bevatten kalium waaronder alle soorten vlees, sommige soorten vis (zoals zalm en kabeljauw), vele vruchten en groenten. Zuivelproducten zijn ook goede bronnen van kalium.

Kalium kopen

Klik op een van de onderstaande afbeeldingen om naar het desbetreffende product te gaan.

kalium     kalium-potassium     kalium-potassium-citraat