Mineralen

afbeelding-mineralenNet als vitaminen zijn mineralen stoffen in voedsel die ons lichaam nodig heeft voor de groei en gezondheid. Naast het zorgen voor een goede vitamine-inname is het ook belangrijk dat je voldoende mineralen binnenkrijgt. Veel mensen letten op hun vitamine-inname en nemen ook multivitaminen echter wordt geen aandacht besteed aan mineralen.

De mineralen in onze voeding zijn essentieel voor diverse lichaamsfuncties. Ze zijn belangrijk voor botten en tanden, bloed, huid, haar, zenuwfunctie, spieren en voor metabole processen zoals het omzetten van voedsel in energie. Dit betekent dat mineralen nodig zijn om: ons lichaam goed te laten werken, voor groei en ontwikkeling en voor het handhaven van een normale gezondheid.

Er zijn twee soorten mineralen: macromineralen en spoorelementen. Macromineralen zijn mineralen die je lichaam nodig heeft in grotere hoeveelheden. Onder macromineralen vallen: calcium, fosfor, kalium, natrium, chloor en magnesium. Je lichaam heeft slechts kleine hoeveelheden spoorelementen nodig. Onder deze spoorelementen vallen: zink, koper, ijzer, jodium, fluoride, seleen, molybdeen, mangaan en chroom.

Mineralen tekort

Je hoeft niet bang te zijn dat je een groot mineralen tekort hebt aangezien dit vrijwel niet meer voorkomt in westerse landen. Een tekort kan enkel ontstaan bij zeer eenzijdige eetgewoonten of medische aandoeningen.

Een mineralen tekort ontstaat niet spontaan maar ontwikkelt zich geleidelijk. Het kan worden veroorzaakt door een verhoogde behoefte aan mineralen, gebrek aan mineralen in de voeding of problemen met het absorberen van mineralen uit de voeding. Mineraal tekorten kunnen leiden tot verschillende gezondheidsproblemen zoals zwakke botten, vermoeidheid of een verminderd immuunsysteem. De gevolgen van een tekort zullen geleidelijk duidelijker worden maar het kan enkel met een bloedonderzoek worden vastgesteld.

Mineralen overschot

Mineralen zijn belangrijk voor onze gezondheid, groei en voor het herstel na ziekte. Echter is het nemen van meer mineralen dan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid niet beter voor onze gezondheid. Veel mensen beseffen niet dat het binnenkrijgen van teveel mineralen schadelijk kan zijn. Dit geldt voor de mineralen: magnesium, natrium, calcium en fosfaat en voor de spoorelementen: zink, seleen, molybdeen, koper, mangaan, koper, jodium en ijzer.

Een overschot van mineralen ontstaat vrijwel enkel door het nemen van supplementen die meer dan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid bevatten. Helaas krijgt echter vrijwel iedereen teveel natrium binnen, dit komt omdat zout aan relatief veel voedingsmiddelen wordt toegevoegd.

Meer informatie over mineralen

In de onderstaande artikelen kun je onder andere meer informatie vinden over de functies van verschillende mineralen en de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid. Ook wordt er beschreven wat goede bronnen zijn en wat overschotten en tekorten voor gevolgen kunnen hebben.

Macromineralen:

Calcium
Fosfor
Kalium
Natrium
Chloor
Magnesium

Spoorelementen:

Zink
Koper
IJzer
Jodium
Fluoride
Seleen
Molybdeen
Mangaan
Chroom

Mineralen kopen

Klik op een van de onderstaande afbeeldingen om naar het desbetreffende product te gaan.

mineralen     mineralen xxlnutrition     mineralen bodylab     mineraal