Mix proteïne

Nog maar een paar jaar geleden dacht vrijwel iedereen dat whey absoluut de beste eiwitbron was en de enige bron die je zou moeten nemen voor en na de training. Inmiddels hebben veel mensen de overstap gemaakt naar mix proteïne. Whey is en blijft een van de beste bronnen van eiwitten om te nemen. Het is echter niet het beste om alleen whey te nemen zonder andere eiwitbronnen. Er is een groeiend aantal onderzoeken dat nu bevestigt dat het combineren van snel verterende whey eiwitten met ten minste langzaam verteerbaar caseïne eiwitten beter is voor spiergroei dan alleen whey eiwit. Er zijn ook aanwijzingen dat het nog beter kan zijn om een medium verteerbare proteïne, zoals soja of ei proteine te combineren met whey en caseïne. Door de recente onderzoeken wordt mix proteïne steeds populairder.

De ideale mix proteïne

Alle eiwitten hebben individuele voordelen, daardoor zou het een effectieve optie zijn om eiwitten te mengen als je het kunt veroorloven. Om dit te kunnen doen zal je whey, caseïne of melk, ei of soja en eventueel zelfs hennep proteïne poeders moeten aanschaffen. Wanneer je in bezit bent van de benodigde proteïne poeders is het aan te raden om snel verteerbare eiwitten in een gelijke verhouding te mengen met medium verteerbare en snel verteerbare eiwitten. Vaak wordt aanbevolen om in totaal gebruik te maken van 20-40 gram per dosering, dit is gelijk aan 1 a 2 scoops. Een voorbeeld kan zijn om gebruik te maken van whey, caseine en soja in een gelijke (1:1:1) verhouding. Ook zou je bijvoorbeeld gebruik kunnen maken van whey, melk, ei en hennep proteine.

Deze soorten combinaties creëren de ideale shake voor in de ochtend aangezien dit de afbraak die zich wellicht heeft voorgedaan tijdens de nacht helpt te stoppen. De net genoemde mix is ook zeer goed voor en na de training te gebruiken. Om de ideale proteïne shake voor het slapen gaan te creëren zal er een andere mix moeten worden gemaakt. Voor deze mix zal je caseïne of melkeiwitpoeder met hennep proteïne poeder moeten combineren. Neem in totaal 20-40 gram(g) om je lichaam te voorzien van een constante aanvoer van aminozuren. Deze mix kun je ook gebruiken tussen maaltijden als je weet dat de volgende maaltijd niet snel zal zijn.

Makkelijke mix proteïne

Een goedkopere en wellicht makkelijkere optie is om een eiwit poeder te kopen dat al gemengd is. Het is wel belangrijk dat je kijkt naar welke soort eiwitten deze blend bevat. Zorg ervoor dat de blend whey samen met andere eiwitten zoals caseïne, ei of soja bevat. Deze kunnen worden gebruikt op elk moment van de dag voor zowel snel en langzaam verteerbare eiwitten.

Mix proteine kopen

Klik op een van de onderstaande afbeeldingen om naar het desbetreffende product te gaan.

mix proteine body&fit     mix proteine BSN     mix proteine myprotein