Taurine

Taurine is een aminozuur dat van nature aanwezig is in het lichaam en aangemaakt wordt door andere aminozuren zoals cysteine, methionine en vitamine B6. Ook kan taurine gevonden worden in melk, vlees, eieren en vis.

Fucties van taurine

Taurine heeft net zoals veel andere aminozuren verschillende functies in ons lichaam. De functies van dit aminozuur kunnen vele voordelen bieden voor mensen die voldoende binnenkrijgen. Het verhoogt bijvoorbeeld de inspanningscapaciteit en is zeer effectief voor mensen die last hebben van hart-en vaatziekten. Ook is aangetoond dat het de bloedsuikerspiegel verlaagt. Taurine wordt zelfs gebruikt bij de behandeling van mensen met een alcohol verslaving en ook bij de behandeling van hypertensie of hoog cholesterol. Taurine speelt tevens een grote rol bij het functioneren van de hersenen en kan mensen helpen om een verbeterde stemming te hebben.

Taurine is het meest omvangrijke aminozuur dat aanwezig is in dwarsgestreept type II spiervezels. Het werkt net als creatine aangezien het de cellen in volume helpt toenemen door spiercellen meer water te laten vasthouden. Dit is zeer belangrijk omdat geëxpandeerde spiercellen zorgen voor een verbeterde hydratatie. Dit resulteert in betere eiwitsynthese en creëert verhoogde spiervolheid.

Taurine wordt veel gebruikt door sporters vanwege zijn vermogen om energie te verhogen in de spieren waardoor je langer kunt trainen en ook helpt het bij het tillen van zwaardere gewichten. Behalve dit helpt taurine om kramp te voorkomen door het verkeer van belangrijke voedingsstoffen zoals kalium, magnesium, calcium en natrium in en uit onze cellen te vergemakkelijken. Lage niveaus van kalium kunnen leiden tot ernstige krampen tijdens intensieve training.

Dosering

Het is nog niet compleet duidelijk wat nou de beste dagelijkse hoeveelheid taurine is. Echter blijken dagelijkse doseringen tussen 500mg – 2000mg altijd goed werkzaam te zijn. De bovengrens kan echter op een hoger niveau worden geplaatst aangezien deze door je lichaam goed te verdragen zijn. Dit aminozuur is veilig voor volwassenen. Dit is door verschillende onderzoeken aangetoond waarbij proefpersonen tot een jaar lang taurine namen. Er is echter wel een verslag van hersenbeschadiging bij een bodybuilder die per dag 14g taurine in combinatie met insuline en anabole steroïden innam. Het is niet bekend of dit te wijten is aan de taurine of aan de genomen drugs. Het is wel zo dat overtollige hoeveelheden van dit aminozuur meestal worden afgescheiden door de nieren.

Bronnen

Taurine kan gevonden worden in verschillende voedselbronnen. De beste bronnen van taurine zijn vlees en vis , maar het kan ook worden gevonden in energie drankjes en sommige supplementen zoals pre-workouts.

Medisch gebruik

Dit aminozuur wordt vaak voorgeschreven voor mensen met: congestief hartfalen, hoge bloeddruk, leverziekte, hoge cholesterol, ADHD en meer. Het kan bijvoorbeeld de bloeddruk bij hypertensie patiënten verlagen. Het is echter wel zo dat dan vier weken lang dagelijkse een desbetreffend supplement genomen dient te worden, pas dan zullen de effecten merkbaar worden.

Conclusie

Taurine supplementen worden aanbevolen voor sporters die meer spiermassa willen opbouwen vanwege zijn vermogen om spiercellen te vergroten. Wel is het belangrijk om te beseffen dat het aanwezig is in veel pre-workouts, waardoor het soms overbodig wordt als individueel supplement.

Taurine kopen

Klik op een van de onderstaande afbeeldingen om naar het desbetreffende product te gaan.

taurine body&fit     taurine xxlnutrition     taurine myprotein