Proline

Proline is één van de twintig aminozuren die voorkomen in ons lichaam. Het is een niet essentieel aminozuur wat betekent dat ons lichaam dit aminozuur zelf kan aanmaken indien nodig. Dit betekent echter niet dat het onbelangrijk is voor ons lichaam. Het is namelijk zo dat bijna elk aminozuur nodig is voor een goede werking van het menselijk lichaam.

Functies van proline

Proline is belangrijk voor het behouden van een gezonde huid en voor het onderliggende bindweefsel. Zowel Proline als lysine zijn essentieel bij de vorming van collageen. Collageen is een stof die gewrichten beschermt en helpt kraakbeen te genezen.

Bovendien is dit aminzouur noodzakelijk voor goed spierweefsel onderhoud. Duurlopers en krachtsporters ervaren soms een tekort aan proline, dit kan leiden tot een afname van spierweefsel. Zonder voldoende glutamaat (glutamaat produceert proline) zal het lichaam je spierweefsel verbruiken voor energie. Dit kan dus je spieropbouw beperken.

Proline speelt daarnaast een belangrijke rol bij de bestrijding arteriosclerose of verharding van de slagaders. Hartziekten en aderverkalking komen vaak doordat bloedvaten of slagaders die zuurstof en voedingsstoffen van het hart naar de rest van het lichaam brengen dik en stijf worden door de ophoping van vet op de vaatwanden. Dit voorkomt dat de slagader goed kan uitzetten en samentrekken waardoor de bloedstroom naar je organen en weefsels beperkt wordt. Proline stelt de wanden in staat om het vet vrij te laten komen in de bloedstroom waardoor de blokkades naar het hart en de omliggende vaten verkleinen.

Dosering

Vaak wordt gesteld dat de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid proline 500 – 1000mg is, echter dient er meer onderzoek gedaan te worden naar deze claim. Wel heeft onderzoek aangetoond dat een combinatie met vitamine C de effectiviteit van dit aminozuur vergroot. Mensen die weinig eiwitten binnenkrijgt en mensen die een strikt vegetarisch dieet volgen hebben een risico op een tekort.

Bronnen

Proline wordt geproduceerd door glutamaat, ook bekend als glutaminezuur. Met de juiste voeding wordt glutamaat en dus ook proline genoeg geproduceerd door je lichaam. De meest voorkomende bronnen van proline zijn vlees en zuivelproducten omdat deze hoge niveaus van glutamaat bevatten.

Daarnaast is het uiteraard mogelijk om een proline supplement te nemen. Je kunt ook de keuze maken om een aminozuur supplement te nemen aangezien hier vaak ook proline in verwerkt is.

Medisch Gebruik

Een van de meest voorkomende medische toepassingen is de behandeling van ernstige weefselschade aangezien dit aminozuur de hergroei van huid en de elasticiteit bevordert. Het wordt ook gebruikt in behandelingen voor rugpijn en artritis vanwege zijn gewricht ondersteunende effecten. Ook kan het de kans op hart-en vaatziekten verminderen.

Conclusie

Proline is noodzakelijk voor het onderhouden van je spieren, maar het nemen van een proline supplement is niet nodig als je genoeg eiwitten binnenkrijgt. Twijfel je toch over het nemen van proline, dan kun je misschien beter een glutamine supplement nemen of een compleet aminozuren supplement.

Proline kopen

Klik op de onderstaande afbeeldingen om naar het desbetreffende product te gaan.

proline