Glycine

Het zoet smakende glycine is één van de niet-essentiële aminozuren dat wordt geproduceerd in de lever. Aangezien het een niet essentieel aminozuur is, kan je lichaam zelf dit aminozuur produceren Indien je niet genoeg binnenkrijgt via je voeding. Glycine is het kleinste aminozuur qua grootte, maar het heeft veel krachtige effecten op het lichaam en is betrokken bij verschillende biochemische reacties die helpen bij spieropbouw en de omzetting van glucose in energie.

Functies van glycine

Glycine speelt een belangrijke rol bij het handhaven van een goed functionerend centraal zenuwstelsel. Daarnaast wordt het ook beschouwd als een van de belangrijkste neurotransmitters in het centrale zenuwstelsel, met name in de hersenstam en in het ruggenmerg.

Het nemen van een glycine supplement kan ook helpen bij de behandeling van symptomen die gepaard gaan met slaaptekort. In een studie gepubliceerd in het tijdschrift ‘Sleep and Biological Rhythms’ hebben onderzoekers uitgevonden dat het nemen van een glycine supplement een betere slaapkwaliteit oplevert bij mensen die continu onbevredigende slaap ervaren. Het nemen van 6gr – 8gr glycine 30 minuten voor het slapen gaan kan de kwaliteit van je slaap sterk verbeteren.

Glycine wordt ook gebruikt in je lichaam om genetisch materiaal te maken dat nodig is voor goed cellulair functioneren en voor de vorming van DNA en RNA. Samen met arginine en methionine helpt het spierafbraak voorkomen door het stimuleren van creatine in het lichaam. Hoge concentraties van glycine zijn niet alleen in de spieren te vinden, maar ook in de huid en bij ander bindweefsel. Bijna 1/3 van het collageen dat de huid en het bindweefsel stevig en flexibel houdt bestaat namelijk uit glycine. Zonder glycine zou je lichaam geen beschadigde weefsels kunnen herstellen, zou de huid verslappen door UV straling en ook zouden wonden nooit genezen.

Glycine helpt tevens bij het leveren van energie aan het lichaam door middel van glucose en het helpt bij het reguleren van de bloedsuikerspiegel. Het nemen van een glycine supplement kan dus nuttig zijn voor de behandeling van symptomen gekenmerkt door lage energie en vermoeidheid. Dit aminozuur is ook essentieel voor een gezonde, normaal functionerende spijsvertering. Zo helpt het bij het reguleren van de synthese van het galzuur dat wordt gebruikt om vetten te verteren. Het is om die reden ook vaak opgenomen in vele commerciële maagzuurremmers.

Dosering

Er zijn veel verschillende meningen over wat nou de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid glycine is. Hierbij komt ook kijken dat deze hoeveelheden verschillen indien het gebruikt wordt voor medische doeleinden. Overdosering met glycine is ook een onderwerp waar veel over geargumenteerd wordt. Sommige onderzoekers beweren dat overdosering vrijwel niet haalbaar is en het lichte bijwerkingen heeft. Andere onderzoekers beweren dat overdosering wel mogelijk is en dat dit kan leiden tot serieuzere bijwerking (verhogen hersenletsel bij een beroerte).

Indien je een nier-of leverziekte hebt moet je zeker geen glycine supplement nemen zonder overleg met een arts. Bepaalde aminozuren kunnen een verstoring van citroenzuur veroorzaken en leiden tot een ophoping van stikstof of ammoniak in het lichaam waardoor de nieren en de lever harder moeten werken om dit  te verwijderen.

Bronnen

Eiwitrijk voedsel zoals vis, vlees, bonen, melk en kaas zijn de beste voedingsbronnen van glycine. Glycine is ook verkrijgbaar als poeder of in pilvorm. Daarnaast is het ook vaak onderdeel van aminozuursupplementen.

Medisch gebruik

Glycine wordt gebruikt voor de behandeling van schizofrenie, beroerte en sommige zeldzame erfelijke stofwisselingsziekten. Het wordt ook gebruikt om de nieren te beschermen tegen schadelijke bijwerkingen van geneesmiddelen die gebruikt worden na een orgaantransplantatie. En het beschermt ook de lever tegen schadelijke effecten van alcohol. Andere toepassingen van glycine zijn kankerpreventie en geheugen verbetering. Glycine heeft nog veel meer medische toepassingen zoals het zorgen voor een sneller herstel en genezing van een wond.

Conclusie

Glycine heeft veel nuttige functies, het neemt bijvoorbeeld deel aan de grote energie producerende processen in het lichaam. Het wordt van belang geacht voor een goede werking van de prostaat en het is noodzakelijk voor het functioneren van het centrale zenuwstelsel. Ook wordt het veel genomen om de slaap te verbeteren en heeft het vele medische functies.

Glycine kopen

Klik op een van de onderstaande afbeeldingen om naar het desbetreffende product te gaan.

glycine body&fit     glycine xxlnutrition     glycine myprotein