Glutamine

Glutamine is een van de 20 aminozuren in ons lichaam. Het valt onder de categorie niet essentiele aminozuren vanwege het feit dat ons lichaam dit aminozuur zelf kan aanmaken. Desondanks is het een zeer belangrijk aminozuur en is glutamine het meest voorkomende aminozuur in de spieren. Meer dan 61% van skeletspier bestaat immers uit glutamine. Het bestaat voor 19% uit stikstof, waardoor het een van de belangrijkste transporteurs van stikstof naar je spiercellen is. Tijdens intense training worden glutamine niveaus sterk uitgeput in je lichaam, waardoor je kracht, uithoudingsvermogen en herstel afnemen. Het kan tot 6 dagen duren voordat glutamine niveaus weer op normaal niveau zijn. Studies hebben aangetoond dat het nemen van een glutamine supplement spierafbraak kan minimaliseren en het eiwitmetabolisme kan verbeteren.

Functie van glutamine

Glutamine speelt een belangrijke rol in het metabolisme van eiwitten, cel volumisering en anti-katabolisme.  Ook verhoogt het je vermogen om groeihormonen (GH) aan te maken, dit helpt bij het metaboliseren van lichaamsvet en ondersteunen van spiergroei. Glutamine’s anti-katabolisme functie voorkomt de afbraak van je spieren. Dit is vooral handig voor mensen die aan het cutten/afvallen zijn, vooral tijdens de zomer wanneer je lichaamsvet probeert te verliezen zonder spiermassa te verliezen.

Dit aminozuur is door je hele lichaam nodig voor optimale prestaties. Je dunne darm vereist de meeste glutamine in je lichaam, maar ook je immuunsysteem heeft het nodig. Dit komt doordat glutamine niveaus dalen tijdens trainingen, hierdoor zijn sporters gevoeliger voor ziekten. Dit is ook een reden waarom het nemen van een glutamine supplement zo belangrijk kan zijn, niet per se om meer spieren te krijgen, maar voor de onderhoudende effecten. Het bevordert dus een positieve stikstofbalans en voorkomt het verlies van spierweefsel. Recente studies hebben daarnaast aangetoond dat het nemen van slechts 2 gram glutamine per dag het groeihormoon in je lichaam kan verhogen met 400%.

Dit aminozuur is een belangrijk onderdeel van de voeding van een sporter, maar het is niet alleen voor sporters. Glutamine is essentieel voor het behoud van een goede darmfunctie en het ondersteunt ook je immuunsysteem. Nadat glutamine gesynthetiseerd is in de skeletspieren wordt het losgelaten in de bloedbaan en gaat het naar de nieren, lever ,dunne darm en cellen van het immuunsysteem waar het ook een belangrijke rol speelt. Het wordt gebruikt door witte bloedcellen en draagt bij aan het normaal functioneren van je afweersysteem.

Om duidelijk te maken hoe goed glutamine eigenlijk is hebben we een aantal positieve effecten van dit aminozuur opgesomd.

  • Het is gekoppeld aan eiwitsynthese. Het voorkomt dat je spieren worden gekataboliseerd (opgegeten) om andere cellen in je lichaam te voorzien van glutamine. Hierdoor helpt het dus ook met het opbouwen van spieren.
  • Het helpt bij het vasthouden van celvolume en hydratatie, hierdoor versnelt het genezen en herstel van wonden en brandwonden. Dit versnelt ook het herstel na een zware training.
  • Onderzoek heeft aangetoond dat glutamine je kan helpen om groeihormoon te produceren. Een studie heeft aangetoond dat 2 gram glutamine je groeihormoon niveau kan verhogen met maar liefst 400%. De stijging in groeihormoon(GH) leidt tot een verbetering van vetverbranding en opbouw van spiermassa.
  • Het kan helpen om je immuunsysteem te versterken. Voor sporters is dit belangrijk omdat zware trainingen de neiging hebben om je glutamine niveaus sterk te laten dalen. (Glutamine is een primaire energiebron voor je immuunsysteem.)
  • Het kan zelfs zweren genezen. Studies hebben aangetoond dat 1.6 gram glutamine per dag een genezingspercentage had van 92% in 4 weken.
  • Het kan je verlangen naar alcohol of suikerhoudende voedingsmiddelen verminderen. Dit komt doordat het de bloedsuikerspiegel kan stabiliseren. Dit kan op zijn beurt weer zorgen voor het sneller kwijtraken van vet.
  • Het heeft een stemming bevorderende werking.

Dosering

Sporters zouden in totaal 10 tot 15 gram glutamine per dag moeten nemen, in porties van 5 gram 2 tot 3 keer per dag. Het is belangrijk om te beseffen dat je al een beetje van dit aminozuur binnen krijgt uit je voeding en uit andere supplementen die je wellicht neemt. Veel proteïne poeders hebben wat glutamine er in verwerkt, het kan dus handig zijn om de etiketten te lezen. De beste tijden om glutamine te nemen zijn in de ochtend, na een training en ’s avonds voor het slapen gaan.

Medisch

Mensen met spieretende en immuunsysteem gerelateerde ziekten (zoals kanker of AIDS) die niet in staat zijn om zelf glutamine te creëren kunnen erg profiteren van glutamine supplementen samen met andere aminozuren. Het heeft nog veel meer medische functies, zo wordt het gebruikt om sommige bijwerkingen van medische behandelingen tegen te gaan. Zo wordt het bijvoorbeeld gebruikt bij bijwerkingen van chemotherapie.

Heeft het bijwerkingen?

Je hoeft je geen zorgen te maken over het nemen van een glutamine supplement. Studies hebben aangetoond dat het nemen van een supplement met dit aminozuur geen negatieve bijwerkingen heeft, hierbij is het ook handig om te weten dat het van nature in je lichaam voorkomt en het ook geen gezondheidsrisico’s heeft. Echter is het net zoals bij alle supplementen geen goed idee om te veel te nemen. Het nemen van grote hoeveelheden glutamine kan ervoor zorgen dat je maag van streek raakt.

Conclusie

Glutamine is een simpel maar effectief supplement dat bekend staat om de vele voordelen die het biedt. Het is geen steroïde met bijbehorende risico’s en bijwerkingen, maar een aanvulling op de natuurlijke glutamine productie in ons lichaam. In tijden van stress of fysieke inspanningen kan glutamine je helpen om beter te presteren en om effectiever te herstellen.

Echter is het geen wondermiddel voor luiheid of een supersnel herstel. Het is een aanvulling, en het verbetert de resultaten van je trainingsinspanningen doordat je lichaam de broodnodige aminozuren voor spiergroei en een goede gezondheid krijgt.

Om de positieve effecten van glutamine te ervaren moet je inname gelijk of meer zijn dan de hoeveelheid die nodig is. Als je niet hard traint produceert je lichaam waarschijnlijk zelf al genoeg glutamine, maar als je hard en regelmatig traint kan glutamine helpen om te blijven presteren.

Glutamine kopen

Klik op een van de onderstaande afbeeldingen om naar het desbetreffende product te gaan.

glutamine body&fit     glutamine xxlnutrition     glutamine bodylab     glutamine myprotein