Carnitine

Carnitine wordt gezien als één van de twintig aminozuren. Inmiddels is het een erg populair aminozuur geworden, maar de waarheid is dat het is niet eens echt een aminozuur is. Het is alleen geklasseerd als aminozuur vanwege de structurele gelijkenis. Het is beter bekend als vitamine BT. Carnitine komt voor in vier vormen: D-carnitine, DL-carnitine, L-carnitine en acetyl-L-carnitine (ALC). Echter zijn alleen de laatste twee van toegevoegde waarde voor sporters.

Functies van carnitine

In tegenstelling tot de meeste aminozuren is carnitine niet betrokken bij eiwitsynthese. In plaats daarvan wordt het gebruikt voor het transport van lange keten vetzuren zodat deze kunnen worden geoxideerd om energie te produceren. Ook vervoert dit aminozuur de giftige verbindingen die bij de oxidatie ontstaan weg zodat accumulatie voorkomen wordt. Vanwege deze functies is carnitine geconcentreerd in spierweefsel te vinden waar vet wordt gebruikt als brandstof. Deze eigenschappen hebben carnitine veel aandacht in de sport wereld gegeven omdat optimaal gebruik van carnitine kan leiden tot een afname van het percentage lichaamsvet en meer energie.

Om gezondheidsredenen kan carnitine ook gunstig zijn, aangezien het vetzuur opbouw in het hart, de lever en spieren kan voorkomen. Carnitine is ook een goed supplement aangezien het de antioxiderende effecten van vitamine C en E verbetert.

Carnitine is een van de weinige niet-essentiële aminozuren dat zou moeten worden overwogen voor langdurig gebruik. Voor mensen die een jaar lang slank moeten blijven kan het een zeer nuttig hulpmiddel zijn. Maar ook hier is er niet altijd een reden om het te gebruiken op een permanente basis aangezien er veel carnitine aanwezig is in eiwitrijke voedingsmiddelen is.

Dosering

Het is niet geheel duidelijk wat de dagelijkse behoefte aan carnitine is. Vaak wordt gesteld dat deze ergens tussen de 200 – 500mg per dag ligt. Het is echter belangrijk om te beseffen dat deze behoefte stijgt naar circa 1200mg per dag wanneer er sprake is van stress of zware lichamelijke belasting. Sporters maken vaak gebruik van een carnitine supplement waarbij dosering van 1 – 3g wordt gebruikt. Hierbij is het soms wel belangrijk om de doseringen te verdelen over de dag aangezien doseringen van 2g of meer het absorptiemechanisme verzadigen.

Wanneer je dagelijks 5g of meer van dit aminozuur binnenkrijgt is het mogelijk dat kan leiden tot diarree. Een tekort daar in tegen komt bijna alleen voor bij mensen met carnitine transportdefect.

Bronnen

Carnitine is veel aanwezig in vis, kip, rood vlees en melk. Daarnaast is het zo dat bij voldoende thiamine (vitamine B1) en pyridoxine (vitamine B6), de aminozuren methionine en lysine in staat zijn om carnitine te vervaardigen.

Medisch gebruik

Carnitine wordt net zoals enkele andere aminozuren gebruikt voor verschillende medische doeleinden.Het wordt bijvoorbeeld gebruikt bij: aandoeningen aan het hart en de bloedvaten, congestief hartfalen, hart complicaties, slechte bloedsomloop en bij een hoog cholesterolgehalte. Sommige mensen gebruiken het ook voor: mannelijke onvruchtbaarheid, Rett syndroom, anorexia, chronisch vermoeidheidssyndroom, diabetes, een overactieve schildklier, ADHD, ziekte van Lyme en bij spieraandoeningen die geassocieerd worden met bepaalde AIDS medicijnen.

Conclusie

Wanneer het correct wordt genomen kan dit aminozuur je helpen om zowel je training als je lichaam te stimuleren. Tijdens het sporten kan het zorgen voor een beter uithoudingsvermogen en een grotere pomp. Qua lichaam kan het zorgen voor meer spiermassa en minder vet. Ondanks wat je misschien hebt gelezen bij andere bronnen is het een veilig supplement. Het is immers een stof die we dagelijks binnen krijgen en daarnaast heeft het verschillende medische toepassingen.

Carnitine kopen

Klik op een van de onderstaande afbeeldingen om naar het desbetreffende product te gaan.

carnitine body&fit     carnitine xxlnutrition     carnitine bodylab     carnitine myprotein