Valine

Valine is een essentieel aminozuur dat onder andere noodzakelijk is voor een goed werkend zenuwstelsel en voor cognitief functioneren. Het is een van de drie vertakte keten aminozuren ofwel BCAA’s. De andere bestaande vertakte keten aminozuren zijn leucine en isoleucine. Deze vertakte keten aminozuren worden vaak in combinatie genomen in de vorm van een BCAA supplement.

Valine en de andere twee BCAA’s, leucine en isoleucine, maken circa een derde uit van alle aminozuren die geabsorbeerd worden door de spieren. Het is zelfs zo dat valine niet verwerkt wordt door de lever, maar meteen wordt opgenomen door de spieren. Samen zijn ze in staat om spieraandoeningen te voorkomen en zijn ze verantwoordelijk voor het uitvoeren van een groot aantal functies in het lichaam. Zo zijn deze aminozuren essentieel voor de dagelijkse lichaamsfuncties, voor het behoud spieren en regulatie van het immuunsysteem.

Functie van valine

De grootste voordelen van valine worden ervaren door sporters. Valine is namelijk essentieel voor spierweefselherstel en spiermetabolisme, daarnaast verhoogt het je uithoudingsvermogen tijdens oefeningen. Maar ook voor niet sporters is valine belangrijk aangezien het onder andere zorgt voor verbetering bij slapeloosheid en nervositeit. Ook is aangetoond dat het voor verbetering kan zorgen bij spieraandoeningen en dat het effectief is als een eetlustremmer. Tevens biedt valine ook grote voordelen bij de regulatie van het immuunsysteem.

Valine wordt vaak gebruikt door sporters in combinatie met isoleucine en leucine voor spiergroei. Het geeft energie en helpt ook om het spierweefsel dat is beschadigd tijdens het sporten te herstellen. Tevens helpt het ook bij de regulering van stikstof in het lichaam.

Dosering

16mg – 26mg per kilo lichaamsgewicht wordt meestal aangeraden. Overdosering kan een soort tintelend gevoel in de huid veroorzaken wat regelmatig voorkomt, ook kan het hallucinaties veroorzaken en kan het schadelijk zijn voor mensen met nier-en leverziekten. Er zijn echter weinig situaties bekend waar iemand een duidelijk valine overschot heeft.

Het wordt vaak aangeraden om vertakte keten aminozuren in een compleet BCAA supplement te nemen vanwege de optimale effectiviteit. Een BCAA supplement dient direct voor het trainen en direct na het trainen genomen te worden met doseringen van 5- 10g. Tevens is het mogelijk om een extra dosering te nemen tijdens de training. Ook wordt soms de keuze gemaakt om ’s ochtends of voor het slapen gaan een dosering te nemen.

Bronnen

Valine wordt niet door het lichaam aangemaakt en moet daarom worden opgenomen uit voeding en / of supplementen. Voedingsmiddelen die veel valine bevatten zijn onder meer: bladgroenten, bonen, vlees, vis, zuivel, soja, pinda’s en champignons.

Medisch

Alleen heeft valine geen belangrijke medische functies, in de vorm van BCAA’s wel.

Conclusie

Valine is van essentieel belang voor het behoud, herstel en de opbouw van spierweefsel. Het is aan te bevelen voor mensen die spieren willen opbouwen en voor andere sporten waarbij overmatig gebruik van de spieren nodig is. Om optimaal te profiteren van de voordelen van vertakte keten aminozuren wordt aanbevolen om gebruik te maken van een BCAA supplement:

Valine kopen

Klik op een van de onderstaande afbeeldingen om naar het desbetreffende product te gaan.

valine body&fit     valine xxlnutrition     valine bodylab     valine myprotein