Tryptofaan

Tryptofaan is een van de 9 essentiële aminozuren. Het is onder andere nodig voor een normale groei bij kinderen en een normale stikstofbalans bij volwassenen. Net zoals de andere essentiële aminozuren kan het niet worden aangemaakt door ons lichaam. Om deze reden dient het verkregen te worden door middel van voeding.

Tryptofaan en vitamine B6 worden omgezet in de zeer belangrijke neurotransmitter serotonine. Omdat serotonine niet zonder tryptophaan kan worden gemaakt is het erg belangrijk dat je voldoende tryptophaan via je voeding binnenkrijgt.

Functie van tryptofaan

Je lichaam maakt gebruik van tryptofaan om niacine en serotonine aan te maken. Serotonine zorgt voor een gezonde slaap en een goede stemming. Ook is uit onderzoek gebleken dat serotonine goed helpt bij de preventie van angst en depressie.

Het is bekend dat tijdens oefeningen tryptofaan wordt vrijgegeven in het bloed door albumine. Terwijl de grotere aminozuren worden geleid naar spierweefsel, staan je hersenen open voor tryptofaan. Het tryptofaan gaat naar je hersens en converteert dan in serotonine. Wanneer er veel serotonine aanwezig is zul je in een betere stemming zijn, beter slapen en een hogere pijngrens hebben.

Dosering

Normaal is de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid 4mg per kilo lichaamsgewicht. Uit onderzoek is gebleken dat 1 tot 2g tryptofaan nodig is voor het opwekken van slaap. In eerste instantie nemen mensen meestal 1g, 30 tot 45 minuten voor het slapengaan. De dosering kan elke nacht met 500mg worden verhoogd tot een dosis van maximaal 3g of minder indien je slaap beter wordt. Het kan ook handig zijn om te kijken naar je inname van vitamine B6. Deze vitamine kan je lichaam helpen om tryptofaan beter te benutten.

Bronnen

Tryptofaan is onder andere goed te vinden in: bananen, zuivelproducten, roodvlees, sojabonen, diverse vissoorten, lamsvlees, kip en kalkoen. Elk van deze voedingsmiddelen of een combinatie zal je helpen om de aanbevolen hoeveelheid binnen te krijgen.

De afwezigheid of aanwezigheid van specifieke voedingsstoffen kunnen zorgen dat je lichaam beter of slechter de beschikbare tryptofaan kan gebruiken. Dit aminozuur wordt door de inname van eiwit en de daaropvolgende chemische reactie met vitamine B6 beschikbaar voor het lichaam. Daarom kan een tekort aan vitamine B6 leiden tot onvoldoende tryptofaan.

Medisch

Tryptofaan wordt gebruikt bij verschillende aandoeningen en problemen. Het wordt bijvoorbeeld gebruikt bij: slapeloosheid, depressie, angst, gezichtspijn, PMDD, stoppen met roken, tandenknarsen tijdens de slaap (bruxisme), ADHD, Tourette syndroom en om atletische prestaties te verbeteren.

Conclusie

Tryptofaan helpt ons door het zorgen voor een goede nachtrust en een goede stemming. Net zoals veel andere aminozuren helpt het ook bij het behouden van een goede stikstofbalans in het lichaam. Momenteel is er nog niet heel veel bekend over dit aminozuur en is supplementatie vrijwel alleen om medische redenen. Mocht je besluiten om met tryptofaan te gaan supplementeren raadpleeg dan je dokter.

Tryptofaan kopen

Klik op een van de onderstaande afbeeldingen om naar het desbetreffende product te gaan.

tryptofaan body&fit     tryptofaan xxlnutrition