Lysine

Lysine is één van de 9 essentiële aminozuren. Het menselijk lichaam kan geen lysine produceren en dit belangrijke aminozuur moet dus via voedsel of supplementen worden verkregen. Het heeft vele functies en is ook van toegevoegde waarde voor sporters. Daarnaast helpt het bij het voorkomen van herpes uitbraken / koortslippen.

Functie van lysine

Lysine is een van de aminozuren die van het grootste belang is voor groei en ontwikkeling. Het wordt gebruikt in het lichaam voor calciumabsorptie, wat resulteert in bot en spiergroei. Het handhaaft de stikstof balans en helpt de spiermassa te behouden in tijden van extreme inspanningen en vermoeidheid. Het is ook nodig om antistoffen, hormonen (GH, testosteron, insuline, etc), enzymen en collageen te produceren. Tevens is het net zoals histidine en de meeste andere essentiële aminozuren nodig om beschadigd weefsel te herstellen. Behalve het onderhouden van spieren helpt het ook bij het opbouwen van nieuwe spiermassa. Tevens helpt lysine bij het behoud van gezonde bloedvaten.

Dosering

De normale aanbeveling is 12mg – 30mg per kilo lichaamsgewicht. Waarschijnlijk heb je al een hogere inname door je dagelijkse voeding, echter is het handig om te weten dat deze paar extra mg geen kwaad kan. Het is tenslotte een essentieel aminozuur. Desondanks zou je wel moeten oppassen voor overdosering. Vaak wordt gesteld dat 100mg per kilo lichaamsgewicht het maximum is wat gezond is.

Wanneer dit essentiële aminozuur wordt gebruikt om een herpes uitbraak / koortslip te voorkomen, wordt een dagelijkse hoeveelheid van 1250mg per dag aanbevolen. Uit onderzoek is gebleken dat dit de hoeveelheid is om het herpes virus te beïnvloeden. Wanneer je daadwerkelijk een koortslip hebt wordt een hoeveelheid van 1875mg aanbevolen tot de koortslip weg is.

Het nemen van normale hoeveelheden lysine leidt zoals verwacht niet tot problemen. Bij zeer hoge innames van 15-40 gram werden daar in tegen wel af en toe buikkramp en diarree gemeld. Behalve overdoseren is het natuurlijk ook mogelijk om een lysine te kort te hebben. Lysine te kort kan worden geassocieerd met de vorming van nierstenen en andere gezondheidsproblemen zoals misselijkheid, duizeligheid, verlies van eetlust, vermoeidheid, bloedarmoede en haaruitval. Omdat het een essentieel aminozuur is kan een tekort ook de normale groei en ontwikkeling remmen.

Bronnen

Het is zeer goed mogelijk om de benodigde hoeveelheid lysine te krijgen uit je dagelijkse voeding. Voedingsmiddelen zoals vlees, gevogelte, vis, eieren, zuivel en kaas zijn enkele goede bronnen van dit aminozuur. Atleten die regelmatig intensief trainen hebben zoals verwacht ook een verhoogde behoefte aan essentiële aminozuren. Indien je dagelijkse behoefte niet haalt kun je ervoor kiezen om een supplementen te gaan gebruiken.

Medisch

Al jaren wordt lysine overwogen bij de behandeling van herpes en koortsblaasjes. Recentelijk trekt lysine ook veel aandacht doordat het een aanvulling kan zijn op de snel groeiende lijst van spieropbouwende voedingsstoffen. Lysine interfereert met replicatie van herpes virussen en wordt daarom vaak voorgeschreven door artsen aan mensen met een koortslip of genitale herpes. Uit onderzoeken die gedaan zijn naar de effecten van lysine op mensen met een koortslip, blijkt dat de meeste studies het gebruik van lysine ondersteunen.

Conclusie

Lysine speelt een belangrijke rol in ons lichaam. Zo helpt het ons lichaam te herstellen en wordt het gebruikt als bestrijding tegen vermoeidheid en overtraining. Ook onderhoudt het een positieve stikstofbalans en helpt het zelfs bij het creëren van een anabole(spieropbouwende) omgeving in het lichaam. Daarnaast wordt dit aminozuur geroemd door zijn vermogen op te helpen bij herpes uitbraken.

Lysine kopen

Klik op een van de onderstaande afbeeldingen om naar het desbetreffende product te gaan.

lysine body&fit     lysine xxlnutrition     lysine bodylab     lysine myprotein