Leucine

Leucine is het sterkste aminozuur van de bestaande BCAA’s. Het is onder andere verantwoordelijk voor de regulering van de bloedsuikerspiegel en voor de groei en het herstel van weefsel in de huid, botten en skeletspieren. Ook wordt het door veel geprezen vanwege zijn vermogen om groeihormoon in je lichaam te laten toenemen. Daarnaast helpt het bij de genezing van wonden, het reguleren van energie en bij het voorkomen van de afbraak van spierweefsel. Dit aminozuur is noodzakelijk voor onze gezondheid en heeft daarnaast zowel sport als medische applicaties.

Functie van leucine

Leucine is een van de drie vertakte keten aminozuren (BCAA) en is uniek in zijn vermogen om eiwitsynthese te stimuleren. Het is zelfs zo dat leucine een veel groter effect heeft op eiwitsynthese dan enig ander aminozuur. Leucine activeert een eiwit genaamd mTOR. mTOR is gevoelig voor leucine concentraties. Afnemende leucine concentraties zorgt voor een signaal aan mTOR dat er niet genoeg eiwit aanwezig is om nieuw eiwit te synthetiseren, hierdoor deactiveert mTOR. Verhoogde leucine niveaus zorgt voor een signaal aan mTOR dat er voldoende eiwit is om nieuw eiwit te synthetiseren.

Hoewel onderzoekers niet precies weten hoe leucine mTOR activeert, is het wel aangetoond dat mTOR gevoelig is voor leucine concentraties. Ook is activatie van mTOR sterk geassocieerd met verhoogde eiwitsynthese, dus meer spiergroei. Ook valine en isoleucine zijn in staat om mTOR te activeren echter in veel mindere mate.

Leucine heeft nog meer gunstige effecten op sportprestaties. Het helpt bijvoorbeeld bij het behoud van spiermassa. Maar ook voorziet het je lichaam van energie bij lichamelijke stress, behoudt het spierglycogeen en onderhoudt het de stikstofbalans. Het helpt zelfs bij het genezen van bot, huid en spierweefsel. Daarnaast kan leucine je groeihormoon verhogen. Verhoging van dit hormoon kan leiden tot gezondere gewrichten, een vertragend verouderingsproces, daling in lichaamsvet en een toename van kracht en spiermassa.

Dosering

Leucine is een essentieel aminozuur. Om deze reden is het noodzakelijk dat iedereen dit aminozuur binnen krijgt om gezond te blijven. De meeste mensen krijgen al voldoende binnen door de dagelijkse voeding echter kan het voor sporters interessant zijn om meer van dit aminozuur binnen te krijgen.

Wanneer en in welke hoeveelheid leucine moet worden gebruikt blijft vaak een punt van discussie. Meestal wordt 2.5g voor het trainen aanbevolen en 2.5 – 5g na het trainen. Eventueel kan 2.5g voor het slapen gaan worden genomen. Het wordt vaak wel aanbevolen een BCAA supplement te nemen in plaats van een enkel essentieel aminozuur supplement. Door het nemen van een BCAA supplement wordt namelijk optimaal gebruik gemaakt van alle vertakte keten aminozuren.

De effecten van overdosering met leucine zijn nog niet bekend. Het wordt gesteld dat BCAA supplementen geheel veilig zijn. Een tekort aan dit aminozuur heeft voor sporters wel grote gevolgen. Een tekort kan leiden tot spieratrofie, depressie, lage energie niveaus, spierzwakte en bloedsuiker onregelmatigheden.

Bronnen

Leucine kan gevonden worden in bijna alle goede eiwitbronnen zoals bijvoorbeeld: vlees, gevogelte, vis en proteine poeders.

Medisch

Dit aminozuur heeft verschillende medische toepassingen. Het wordt bijvoorbeeld gebruikt bij de behandeling van ALS. Leucine is veelbelovend als aanvulling op conventionele behandelingen bij ALS. Dit komt omdat het de spierkracht bij ALS patiënten kan verbeteren door samen te werken met de andere BCAA’s om glutamaatdehydrogenase te activeren.

Mensen met lever- en nierproblemen kunnen ook profiteren van  leucine omdat het lever eiwitsynthese kan versterken en de ademhaling kan verbeteren. Ook kan het de kwaliteit van slaap bij mensen met nieraandoeningen verbeteren.

Conclusie

Kortom, het is duidelijk dat leucine de eiwitsynthese verhoogt door het verhogen van de activiteit van mTOR. Leucine heeft een veel grotere stimulerend effect op eiwitsynthese dan elk ander aminozuur. Het toevoegen van leucine aan een eiwitrijke maaltijd verhoogt de snelheid van de eiwitsynthese nog verder. Ook helpt dit aminozuur bij het behoud van spiermassa, het voorzien van energie aan het lichaam, behoudt van spierglycogeen, onderhouden van de stikstofbalans en bij het verhogen van het groeihormoon in ons lichaam.

Leucine kopen

Klik op een van de onderstaande afbeeldingen om naar het desbetreffende product te gaan. Hier heb je ook de optie om uit een compleet BCAA product te kiezen.

leucine body&fit     leucine xxlnutrition     leucine bodylab     leucine myprotein