Isoleucine

Isoleucine is een van de drie zogenaamde vertakte keten aminozuren ofwel BCAA’s. De andere vertakte keten aminozuren zijn: leucine en valine. Isoleucine is een isomeer van Leucine. Het is onder andere belangrijk in de regulatie van de bloedsuikerspiegel en ook helpt het bij de verhoging van je energieniveau.

Functies van isoleucine

Enkele functies van isoleucine zijn onder andere de regulering van de bloedsuikerspiegel in het lichaam en de productie van hemoglobine. Dit aminozuur is ook noodzakelijk voor het herstel van de spieren na het sporten en is tevens belangrijk in de stofwisseling om energie te produceren.

Isoleucine is ook gunstig om spierverlies te voorkomen bij mensen met verzwakkingen zoals ziekten. Het is daarnaast essentieel voor de productie en het onderhoud van lichaamseiwitten en noodzakelijk voor de stikstofbalans bij volwassenen. Vaak wordt gedacht dat deze aminozuren alleen van belang zijn voor mensen die spiermassa willen opbouwen of behouden, echter zijn ze noodzakelijk voor iedereen en ook essentieel voor een gezonde en normale groei van zuigelingen.

Een andere belangrijke toepassing van isoleucine is de productie van energie. Isoleucine wordt afgebroken in een molecuul genaamd acetyl–CoA. Je lichaam verbrand vervolgens acetyl–CoA om kooldioxide, zuurstof en een grote hoeveelheid energie te produceren.

Ten opzichte van de andere twee BCAA’s is isoleucine matig in staat om eiwitsynthese te activeren. Het is beter in staat om eiwitsynthese te activeren dan valine echter is leucine op zijn beurt weer sterker dan isoleucine. Wel is isoleucine in staat om de glucose opname aanzienlijk te verhogen en het gebruik van glucose tijdens inspanning te verhogen.

Dosering

20mg per kilo lichaamsgewicht wordt aangeraden. Het is echter niet erg om boven deze 20mg te zitten aangezien overdosering vaak enkel ervoor zorgt dat je vaker moet urineren. Het is belangrijk om te beseffen dat dit aminozuur net zoals andere aminozuren ook aanwezig is in ons voedsel. Hierdoor is het vaak niet nodig om specifiek een isoleucine supplement te nemen. Daarnaast is het vaak een betere keuze om voor een compleet BCAA supplement te gaan, aangezien dit vaak zorgt voor de optimale effecten van alle vertakte keten aminozuren terwijl het qua prijs vaak niet duurder is.

BCAA supplementen kunnen op verschillende tijdstippen worden genomen. BCAA supplementen hebben vrijwel altijd een aanbevolen dosering van 5 – 10g. De doseringen worden meestal direct voor en direct na het trainen genomen. Tevens is het mogelijk om één dosering tijdens het trainen te gebruiken. Eventueel kunnen ook doseringen ‘s ochtends direct na het wakker worden of ‘s avonds voor het slapen gaan worden genomen.

Bronnen

Isoleucine kan worden verkregen door middel van het voedsel dat je eet of door supplementen. Enkele voedingsmiddelen waar dit aminozuur in relatief grote mate aanwezig is zijn: vlees, vis, eieren, bonen, noten en zaden.

Medisch

Isoleucine wordt veel gebruikt in de medische wereld voor de behandeling van verschillende omstandigheden / aandoeningen waarvan diabetes onder andere één is. Door zijn glucogene eigenschappen heeft dit aminozuur goede prestatie geleverd met betrekking tot bloedsuikers. Diabetici die regelmatig dit soort supplementen gebruiken zijn meestal beter in staat om hun bloedsuikerspiegel te beheersen. Ook wordt verondersteld dat het de minimale productie van insuline bevordert.

Conclusie

Isoleucine is een belangrijk aminozuur. Behalve dat het medische applicaties heeft, helpt het je lichaam voorzien van energie en bij het herstellen van de spieren na een training. Voor optimale effecten dient het samen met de andere 2 vertakte keten aminozuren genomen te worden. Om deze reden wordt vaak een compleet BCAA supplement aangeraden.

Isoleucine kopen

Klik op een van de onderstaande afbeeldingen om naar het desbetreffende product te gaan.

isoleucine body&fit     isoleucine xxlnutrition     isoleucine bodylab     isoleucine myprotein