Fenylalanine

Fenylalanine is een essentieel aminozuur. Essentiële aminozuren kunnen niet door ons lichaam worden aangemaakt en dienen verkregen te worden door onze voeding. Dit aminozuur was en is een hot topic. Dit komt doordat  sommige mensen slecht op fenylalanine leken te reageren. Hierdoor is er veel ophef gekomen over het gebruik van dit aminozuur in producten. Inmiddels hebben studies aangetoond dat fenylalanine geen kwaad kan voor gezonde mensen.

Fucties van fenylalanine

Fenylalanine heeft net zoals de andere essentiële aminozuren vele functies in ons lichaam. Het verbeterd je stemming door het stimuleren van het zenuwstelsel en het kan belangrijk zijn om gemotiveerd te blijven om wat voor reden dan ook. Het helpt ook je geheugen ondersteunen en samen met glutamine wordt het beschouwd als een smartvitamine.

Daarnaast verhoogt dit aminozuur het niveau van adrenaline, nor-adrenaline en dopamine in de hypofysevoorkwab. Alle drie zijn belangrijke neurotransmitters die nodig zijn voor een optimale werking van het zenuwstelsel. Het helpt ook bij de absorptie van UV straling van zonlicht, wat op zijn beurt leidt tot een hogere mate van vitamine D. Het belangrijkste metaboliet van dit essentiële aminozuur is tyrosine, daarnaast is het ook een van de fabrikanten van glutamine.

Dosering

De aanbeveling is 14mg per kilo lichaamsgewicht. Dit zul je ongetwijfeld al binnen krijgen en er is geen reden om dat te verhogen, vooral met de mogelijke bijwerkingen. Het is al helemaal niet verstandig om een fenylalanine supplement te nemen als je zwanger of diabetici bent. Het resulteert dan in: verhoogde bloeddruk, hoofdpijn, misselijkheid, hartproblemen en zenuwbeschadiging. Zoals eerder vermeld zul je ongetwijfeld voldoende fenylalanine binnen krijgen. Onvoldoende binnen krijgen is zeer zeldzaam maar als dit toch zo is dan kan dit leiden tot: zwakte, leverschade en groeistoornissen.

Bronnen

Goede bronnen van fenylalanine zijn: eieren, kip, lever, vlees, melk en soja. Het is vaak niet nodig om deze voedingsmiddelen extra te gaan consumeren om aan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid te voldoen. Het is immers zo dat de meeste mensen al meer dan genoeg van dit aminozuur binnen krijgen.

Medisch

De media praat vaak negatief over fenylalanine. Het wordt gebruikt als een niet-koolhydraat zoetstof in veel frisdranken (gecombineerd met asparaginezuur als aspartaam). Het was niet lang geleden nog in het nieuws toen er werd beweerd dat het gevaarlijk kon zijn voor de hersenen. Toxische niveaus van fenylalanine kunnen inderdaad dodelijk zijn, maar zo kan vrijwel alles dodelijk zijn. Wanneer je twintig liter gezuiverd water nuttigt sterf je ook.

Fenylalanine is geen kwaad vergif dat bedoeld is om je te doden. Het is een essentieel aminozuur, en de meeste voedingsdeskundigen zullen je vertellen dat de kans op een essentieel aminozuur tekort groter is dan het risico van overdosering. Een toxische dosis is vrijwel niet te krijgen. Een toxische dosis is 4 keer de hoeveel die je gemiddeld binnenkrijgt bij een voedingsschema van 300 gram proteïne dagelijks. De extra cola light kan dus geen kwaad.

Zoals eerder vermeld is fenylalanine vaak negatief in het nieuws, echter wordt niet vermeld dat het wordt gebruikt bij de behandeling van artritis en depressie.

Conclusie

Naast motivatie en extra vitamine D is fenylalanine van belang voor het optimaal presteren van de zenuwen wat zal zorgen voor maximale samentrekking en ontspanning van de spieren. De aanbevolen hoeveelheid zul je ongetwijfeld al binnen krijgen en er is geen reden om dat te verhogen. Ook is het belangrijk om te beseffen dat fenylalanine vaak onterecht in een kwaad daglicht wordt gezet door de media.

Fenylalanine kopen

Klik op een van de onderstaande afbeeldingen om naar het desbetreffende product te gaan.

Fenylalanine body&fit     fenylalanine xxlnutrition     Fenylalanine bodylab     Fenylalanine myprotein