BCAA

BCAA staat voor Branched Chain Amino Acids ofwel vertakte keten aminozuren. Er zijn in totaal 3 van deze essentiële aminozuren, dit zijn leucine, isoleucine en valine. Deze aminozuren zijn essentieel omdat je lichaam ze niet zelf kan maken, dit betekend dat ze moeten worden verkregen door voeding.

Aminozuren zijn de bouwstenen van eiwit en eiwitten zijn weer de bouwstenen van spieren. Onderzoek heeft uitgewezen dat sommige aminozuren en in het bijzonder vertakte keten aminozuren helpen om vermoeidheid te voorkomen en ook helpen bij het onderhouden van spiermassa en kracht tijdens fysieke stress. Tevens hebben vertakte keten aminozuren nog vele andere belangrijke en waardevolle functies in ons lichaam.

Functie van BCAA’s

De BCAA’s zijn van bijzonder belang in een voedingsprogramma omdat ze niet afgebroken worden in de lever maar rechtstreeks naar de spier worden vervoerd. Eenmaal in de spier hebben BCAA’s een belangrijke rol in het transformeren van het lichaam in een spier opbouwende fabriek doordat ze diverse aspecten van spiermetabolisme beïnvloeden. Behalve dat BCAA’s een belangrijke rol spelen bij eiwitsynthese, zorgt het ook voor extra energie tijdens zware trainingen. BCAA’s kunnen in tegenstelling tot veel andere aminozuren ook worden gebruikt als brandstof doordat het energie produceert om je spieren te ondersteunen tijdens langdurige, intensieve trainingen.

BCAA’s helpen dus bij het activeren van eiwitsynthese en energie productie. Daarnaast hebben ze nog meer voordelen. Deze aminozuren zijn bijvoorbeeld ook in staat om het groeihormoon in je lichaam te verhogen wat leidt tot meer spiermassa. Ook helpt het bij het handhaven van je bloedsuikerspiegel en tegen het verlies van spiermassa.

Hoe helpen BCAA’s tegen verlies van spiermassa

BCAA’s verminderen eiwitafbraak (katabolisme) doordat het de afgifte van insuline stimuleert. Insuline is een anabool hormoon die vaak in verband wordt gebracht met de productie van diverse energie moleculen in het lichaam (bijvoorbeeld glycogeen en triglyceriden). Onderzoek heeft aangetoond dat insuline ook een zeer belangrijke rol speelt bij het voorkomen van de afbraak van spieren na perioden van fysieke stress, zoals gewichtheffen en hardlopen.

Hoe helpt BCAA bij spiergroei

BCAA’s en vooral leucine hebben anabole (spieropbouwende) vaardigheden doordat ze chemische signalen beïnvloeden die eiwitsynthese activeren. Door activering van mTOR (een belangrijke regulator van celgroei en eiwitsynthese) transformeren de BCAA’s je lichaam in een spier opbouwende fabriek. Om het makkelijk te zeggen: Het lichaam wordt omgeschakeld in een anabole staat met behulp van beschikbare aminozuren. Om het meest te profiteren van BCAA supplementen is het van belang dat je genoeg eiwitten uit je voeding krijgt om het toegenomen vermogen om te groeien te ondersteunen.

Hoe helpt BCAA bij mentale vermoeidheid en prestaties

BCAA’s staan bekend om een positief effect op de stemming en op de mentale functie te hebben bij sporters.  Hoewel er weinig onderzoek hiernaar is gedaan, ondersteunt onderzoek het feit dat BCAA’s  serotonine in de hersenen kan laten afnemen.  Serotonine kan een gevoel van vermoeidheid veroorzaken. BCAA’s verlagen dus de mentale vermoeidheid en houden je mentaal scherp tijdens langdurige trainingen.

Dosering BCAA’s

Alhoewel ze aanwezig  zijn in alle voedingsmiddelen die eiwit bevatten is er een duidelijk voordeel als je je voeding aanvult met extra BCAA’s. Dit geldt vooral op de momenten voor en na het training, zo verkrijg je het grootste voordeel dat deze uitzonderlijke aminozuren bieden met betrekking tot spieropbouw.

Vertakte keten aminozuren kunnen op elk moment van de dag worden genomen, bij voorkeur op een lege maag om te voorkomen dat er een soort concurrentie ontstaat voor de absorptie tussen andere aminozuren. Wel is het zo dat de meest gunstige tijd om BCAA’s te nemen zoals eerder vermeld, direct voor en direct na het trainen is.

Vaak worden doseringen van 5 – 10g aanbevolen. Deze doseringen worden vaak genomen voor en na training waarbij het eventueel mogelijk is om tijdens het trainen ook een dosering te gebruiken. Tevens is het mogelijk om doseringen ‘s ochtends of ‘s avonds voor het slapen gaan te nemen.

Bronnen van BCAA’s

Vertakte keten aminozuren zijn in grote mate in vele voedingsmiddelen aanwezig. Je kunt ze bijvoorbeeld in grote mate vinden in: vlees, vis en ei. Daarnaast zijn ze ook in grote mate aanwezig in vele proteïne poeders.

BCAA kopen

Klik op een van de onderstaande afbeeldingen om naar het desbetreffende product te gaan.

bcaa body&fit     bcaa xxlnutrition     bcaa bodylab     bcaa myprotein