Supplementen

SupplementenTegenwoordig zijn er zoveel supplementen te verkrijgen dat je makkelijk in de war kunt raken over wat je moet gebruiken, wanneer je het moet gebruiken en zelfs of je het überhaupt wel zou moeten gebruiken. De waarheid is dat je supplementen niet hoeft te gebruiken om resultaat te zien, natuurlijk is het wel zo dat supplementen erg nuttig kunnen zijn voor verschillende redenen.

Een voedingssupplement is vaak voornamelijk bedoeld om voedingsstoffen te verschaffen die anders misschien niet in voldoende mate worden geconsumeerd. Desondanks is supplementen een zeer breed begrip waar vele producten onder vallen. Hierbij kun je denken aan: vitaminen, aminozuren, proteïne poeders, omega vetzuren etc..

Er zijn meer dan 50.000 voedingssupplementen beschikbaar. Meer dan de helft van de volwassenen in westerse landen maakt gebruik van een of meerdere supplementen. Multivitaminen is hierbij het meest voorkomende supplement.

Soorten supplementen

Er zijn veel verschillende soorten supplementen. Vaak worden ze onderverdeeld in categorieën echter is er geen vaste opzet aangezien iedereen dit anders doet.

Vitaminen & mineralen

Door sporters wordt zeer veel waarde gehecht aan de macronutriënten: eiwit, koolhydraten en vet. Deze macronutriënten zijn zeer belangrijk echter worden de micronutriënten zoals mineralen en vitaminen vaak vergeten. Mineralen en vitaminen zijn noodzakelijk voor ons lichaam. Ze ondersteunen niet alleen ons immuunsysteem maar ze zijn ook nodig om succesvol te kunnen afvallen en om spieren te kunnen opbouwen.

Een groot deel van de bevolking verwacht dat ze voldoende vitaminen binnenkrijgen doormiddel van voeding. Helaas is het zo dat een groot aantal mensen nog niet genoeg micronutriënten binnenkrijgen. Vooral fanatieke sporters kunnen gemakkelijk een tekort aan vitaminen en mineralen hebben. Een simpel multivitaminen supplement biedt vaak een simpele, goedkope en effectieve oplossing.

Proteïne poeders / eiwitten

Proteïne poeders zijn zeer populair onder sporters en mensen die op hun gewicht willen letten. Proteïne poeder wordt steeds populairder en is inmiddels zeer ruim verkrijgbaar. Daarnaast komen er steeds meer soorten en smaken op de markt waardoor je kunt kiezen voor een proteïne shake die bij je past. Een aantal voorbeelden van soorten shakes zijn: afval shakes, kant en klare shakes en shakes voor tussen maaltijden. Ook wordt proteïne poeder verwerkt in andere vormen zoals repen.

Proteïne poeders zijn zo populair vanwege het gemak om eiwitten binnen te krijgen. Eiwitten zijn noodzakelijk in ons lichaam om moleculen te produceren die zeer belangrijk zijn in ons lichaam. Zo zorgen eiwitten bijvoorbeeld voor: enzymen, hormonen, neurotransmitters en antistoffen. Zonder een goede inname van eiwitten kan ons lichaam simpelweg niet functioneren. Ook helpen ze onze spieren herstellen na het trainen waardoor ze groter en sterker worden.

Aminozuren

Aminozuren zijn in feite de moleculaire bouwstenen van eiwitten. Dit betekend dat eiwitten bestaan uit aminozuren. Er zijn in totaal 20 aminozuren. Vaak wordt gesteld dat 9 van deze aminozuren essentieel zijn. Dit betekend dat ze niet door het lichaam worden aangemaakt en dat ze dus doormiddel van voeding moeten worden verkregen. De overige 11 zijn niet essentiële aminozuren. Ons lichaam is zelf instaat om deze aminozuren aan te maken.

Elk aminozuur heeft zijn eigen functie. Om deze reden zijn enkele aminozuren erg interessant voor sporters. Tegenwoordig is het mogelijk om aminozuren los te kopen in poeder of pil vorm. Hierdoor kun je gemakkelijk de voordelen van één of meerdere aminozuren benutten.

Essentiële vetzuren

Er zijn in feite 2 soorten essentiële vetzuren, dit zijn omega-3 en omega-6. Ze worden als essentieel beschouwd omdat het lichaam ze nodig heeft om goed te kunnen functioneren terwijl we ze niet zelf kunnen aanmaken. Het is dus van belang om deze vetzuren via onze voeding binnen te krijgen.

Omega vetzuren zijn noodzakelijk om verschillende redenen. Zo hebben omega 3 vetzuren bijvoorbeeld een positief effect op: hart en bloedvaten, bloeddruk, cholesterol en het geheugen. Omega 6 vetzuren zijn van belang voor de structuur en het functioneren van onze lichaamscellen. Tevens heeft linolzuur, een omega 6 vetzuur, een positief effect op het cholesterolgehalte.

Bodybuilding supplementen

Veel supplementen worden al snel gezien als bodybuilding producten ondanks dat dit niet altijd zo is. Bodybuilding supplementen zijn voedingssupplementen die vaak gebruikt worden door fanatieke sporters en bodybuilders. Vaak worden producten zoals: creatine, testosteron boosters en pre-workout in deze lijst geplaatst.

Deze supplementen hebben niet alleen voordelen voor bodybuilders maar ook veel andere sporters. Pre-workouts zorgen bijvoorbeeld voor een toename van energie, focus en pomp. Testosteron boosters helpen bij het verhogen van je testosteron waardoor je in theorie meer massa zou moeten kunnen opbouwen. Creatine heeft zeer veel voordelen, het verbetert onder andere de prestaties van je spieren bij krachtinspanningen.

Lees hier meer over supplementen: