Intermittent Fasting

intermittent-fasting

Intermittent Fasting betekend vrij vertaald ‘vasten met tussenpozen’, het is een vorm van lijnen die de laatste jaren veel aan populariteit wint.

Intermittent Fasting wordt niet alleen gedaan door mensen die willen afvallen, het wordt ook toegepast door mensen die hun gezondheid willen verbeteren en door bodybuilders die hun spiergroei willen stimuleren. Daarover verderop meer.

Wat is Intermittent Fasting?

Intermittent Fasting is een voedingspatroon waarin perioden van vasten worden afgewisseld met perioden van eten. De gedachte hier achter is dat dit een natuurlijk voedingspatroon voor mensen is. Pas toen 10.000 jaar de veeteelt en de landbouw hun intrede deden konden we ons op regelmatige basis van voedsel voorzien. In die periode daarvoor waren we altijd afhankelijk van het wel of niet slagen van de jacht en het wel of niet vinden van eetbare zaden, vruchten en groenten.

Voor mensen was het traditionele voedingspatroon dat soms maar één keer per dag werd gegeten (als de jacht gelukt was) en soms zelfs een aantal dagen niet. Hieraan danken we het mechanisme van vetopslag. De vetreserves hielpen mensen door de periode van voedselschaarste heen.

Vandaag de dag heb je vaak op ieder moment van de dag en op iedere plek toegang tot voedsel, perioden van schaarste kennen we niet meer. Het lichaam komt hierdoor niet vaak aan het verbranden van vet toe waardoor we te zwaar worden. Sommigen zeggen dat het lichaam het verbranden van vet een beetje aan het verleren is.

Met Intermittent Fasting zorgen we er voor dat het lichaam weer vet gaat verbranden. Ons lichaam maakt gebruik van drie energie bronnen: koolhydraten, vetten en eiwitten. Het lichaam geeft de voorkeur aan het verbranden van koolhydraten, pas als deze vorm van energie niet meer beschikbaar is zal het lichaam overgaan tot het verbranden van vetten. Na een periode van 12 uur niet gegeten te hebben zullen de koolhydraatvoorraden compleet uitgeput zijn en zal het lichaam overgaan tot het verbranden van vet. Bij Intermittent Fasting vasten de meesten daarom perioden van minimaal 12 uur om de optimale effecten ervan te krijgen. Het liefst vast je langer dan 12 uur, na 12 uur komt de vetverbranding pas net opgang, om echt vet te verbranden zal je dit proces nog even op gang moeten houden.

Gezondheidsvoordelen

Intermittent Fasting biedt een aantal gezondheidsvoordelen. Deze zijn:

  • Efficiëntere verbranding van lichaamsvet
  • Meer aanmaak van het hormoon testosteron
  • Meer aanmaak van het groeihormoon HGH (dit hormoon helpt bij het verbranding van lichaamsvet)
  • Afname van het risico op hart- en vaatziekten
  • De cel veroudering wordt trager waardoor Intermittent Fasting een anti-aging effect heeft
  • Verbetering van de bloeddruk
  • Verlaging van de bloedsuikerspiegel
  • Verbetering van de balans tussen het goede en het slechte cholesterol

Intermittent Fasting in de praktijk brengen

Er zijn verschillende manieren om Intermittent Fasting in de praktijk toe te gaan passen. We zullen hier een aantal vormen bespreken. Voorwaarde is altijd dat een vastenperiode minimaal 12 uur duurt omdat na 12 uur de vetverbranding pas goed op gang komt. De tijd dat je slaapt telt mee in deze 12 uur, wat het makkelijker maakt om 12 uur niet te eten.

Methode 1: éénmaal per dag eten

Bij deze vorm van Intermittent Fasting mag je één maaltijd per dag eten. Je mag (moet) de rest van de dag wel drinken, het liefst water of (kruiden)thee zonder suiker. Liever geen koffie en alcohol is niet toegestaan.

Methode 2: Fast-5 Diet

Bij het Fast-5 Diet mag je iedere dag voor een periode van 5 uur eten. Dit moeten opeenvolgende uren zijn. Bij voorkeur eet je bij het Fast-5 Diet tussen 3 uur in de middag en 8 uur in de avond. Deze manier van Intermittent Fasting bootst na hoe onze verre voorvaderen aten voordat de landbouw en de veeteelt hun intrede deden. Er moest eerst gejaagd en verzameld worden voordat gegeten kon worden.

Methode 3: Om de dag vasten

Bij deze vorm van Intermittent Fasting eet je de ene dag helemaal niet en de andere dag wat je wilt. Natuurlijk moet je op de dagen dat je wel mag eten niet helemaal los gaan en er opletten dat je gezond eet. Op de dag dat je eet zal je voldoende voedingsstoffen (mineralen, vitamines) binnen moeten krijgen voor twee dagen.

Methode 4: Gematigd vasten

Deze gematigde vorm is geschikt voor ‘beginners’ met Intermittent Fasting. Bij deze vorm vast je één tot maximaal drie dagen per week. Op de dagen dat je moet vasten mag je wel iets eten, echter heel weinig calorieën. Veel mensen drinken bij deze vorm van Intermittent Fasting op de vastendagen groente smoothies.

Methode 5: het 5:2 dieet

Bij Intermittent Fasting volgens de 5:2 methode eet je 5 dagen per week en vast je 2 dagen per week. Het gaat er om dat je twee opeenvolgende dagen vast. Op de dagen dat je vast mag je wel eten, mannen mogen 600kcal eten en vrouwen 500kcal.

Bodybuilding en Intermittent Fasting

Ook onder bodybuilders is het Intermittent Fasting populair. Bodybuilders zijn altijd op zoek naar methoden om de vetbranding en de spiergroei maximaal te stimuleren. Intermittent Fasting biedt voor sommigen het beste van deze twee werelden.

Met Intermittent Fasting wordt de aanmaak van het groeihormoon HGH gestimuleerd wat goed is voor de spiergroei. Ook wordt de aanmaak van het hormoon testosteron gestimuleerd wat goed is voor de groei en herstel van de spieren.

Intermittent Fasting zorgt er ook voor dat dode lichaamscellen en schadelijke stoffen beter door het lichaam worden afgevoerd. Deze dode cellen en schadelijke stoffen zouden normaal gesproken de groei van spieren afremmen.

Een ander voordeel voor bodybuilders is dat er door Intermittent Fasting stoffen worden aangemaakt welke een ontstekingsremmende werking hebben. Hierdoor kunnen de spieren beter herstellen en groeien.

Tot slot zorgt Intermittent Fasting ervoor dat je lichaam beter voedingsstoffen zal gaan opnemen.