Basis over eiwitshakes

eiwitshakes

Voor wie zijn eiwitshakes bestemd?

Velen die voor het eerst naar een sportschool gaan, zien eiwitshakes / proteïne shakes als het wondermiddel om een gespierd lichaam te krijgen. Dat is natuurlijk onzin, want wanneer je een eiwitshake inneemt krijg je niet plotsklaps een grotere torso. Om dat te krijgen moet je wel iets meer doen dan alleen maar shakes drinken. Eiwitshakes zijn ook niet voor iedereen bestemd. Voor wie dan wel en wat is de toegevoegde waarde ervan?

Wat is een eiwitshake?

De naam zegt het eigenlijk al want het is niet meer dan een shake met eiwitten erin. Het is voornamelijk bedoeld voor mensen die eiwitten tekortkomen of extra nodig hebben. Indien je in de ochtend bijvoorbeeld geen zin hebt om uitgebreid eieren te staan bakken, kan een eiwitshake de uitkomst bieden. Het is namelijk een eenvoudige en efficiënte manier om voldoende eiwitten in jouw lichaam te krijgen.

Eiwitten zijn nodig voor alle spieren, organen en zenuwen in het lichaam. Wanneer je aan het sporten bent, ontstaat er een soort van ‘schade’ aan de spieren. Indien je dan voldoende eiwitten naar binnen hebt gewerkt die dag, kunnen deze onderdelen sneller herstellen.

Wat zijn de voordelen?

Zoals gezegd is een eiwitshake geen wondermiddel dat je lichaam in één keer groter maakt. Het zorgt voor een sneller herstel van de spieren na het sporten. Uiteraard hangt het af van wat je gaat trainen en hoe intensief je aan het sporten bent, maar fanatieke sporters nemen vaak een eiwitshake na het trainen. Zij passen hun eetpatroon ook zo aan dat ze genoeg eiwitten, koolhydraten en andere voedingsstoffen binnen krijgen. Indien je niet zo fanatiek bent, is een eiwitshake een uitstekend en efficiënt alternatief als je geen zin hebt om uitgebreid te gaan kokerellen. Bovendien is het ook nog vele malen goedkoper dan als je continu producten als kip en vis moet eten.